Rätten och möjligheter till familjeåterförening för ensamkommande underåriga

Asylrätten ska värnas liksom rätten till familjeåterförening och ensamkommande underåriga som beviljats uppehållstillstånd i 13 månader ska undantas från vad som sägs i Lag 2016:752 då det inte kan anses rimligt att jämställa ensamkommande underåriga i en utsatt situation med vuxna och i förekommande fall begränsa deras möjlighet att återförenas med sin familj. 
Sedan 2016-07-20 har över 11000 föräldrar ansökt om uppehållstillstånd i Sverige för att kunna återförena med sin son eller dotter. I 6605 fall har  deras ansökan beviljats men i de fall deras son eller dotter har ett tillfälligt uppehållstillstånd på 13 månader är möjligheterna till en återförening i Sverige mycket begränsade.

 


När Lagen, 2016:752 om tillfälliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige trädde i kraft den 20 juli 2016 innebar det att huvudregeln i svensk lagstiftning om familjeåterförening och FN:s Barnkonvention om barns rätt helt eller delvis sattes ur spel. Förutom att de uppehållstillstånd som beviljades var tillfälliga och tidsbestämda begränsades även möjligheten till familjeåterförening.

Sedan lagen trädde i kraft fram till 2018-06-01 har 1700 ensamkommande underåriga beviljats tillfälliga tidsbestämda uppehållstillstånd. 652 av dem som flyktingar i tre år vilket innebär att föräldrar kan få uppehållstillstånd. Men för föräldrar till över 1000 underåriga som beviljats uppehållstillstånd i 13 månader som alternativt skyddsbehövande är möjligheterna till uppehållstillstånd mycket begränsade. (Uppehållstillstånd på grund av anknytning till en flykting beviljas om flyktingen bedöms ha välgrundade utsikter att beviljas ett permanent uppehållstillstånd. Uppehållstillstånd på grund av anknytning till alternativt skyddsbehövande ska inte beviljas.)

 

För ungdomar som levt ett självständigt liv i många år är det inte alltid positivt att flytta ihop med familjen och långt ifrån alla föräldrar som har sin son eller dotter i Sverige ansöker om familje återförening. Men många gör det och sedan den 20 juli 2016 fram till 1 juni 2018 har 11012 ärenden inkommit  till Migrationsverket  från föräldrar  med barn i Sverige.

I 6605 fall har  deras ansökan om uppehållstillstånd beviljats men över 4000 har fått avslag av olika anledningar. I en del fall kan det handla om att sonen eller dottern fått tillstånd som alternativt skyddsbehövande eller att de hunnit bli myndiga på grund av en utdragen handläggning då åldern vid beslutstillfället är avgörande vid en ansökan.

 

Om uppehållstillstånd beviljats på grund av särskilt ömmande omständigheter kan en eventuell familjeåterförening normalt kunna ske i familjens hemland, enligt Migrationsverket bedömning, eftersom de inte anses vara i behov av skydd och därför finns ofta inte några hinder för att återförenas med familjen i hemlandet. (Uppehållstillstånd ska inte beviljas enligt bestämmelsen om synnerligen eller särskilt ömmande omständigheter. Om uppehållstillstånd inte kan ges på någon annan grund ska uppehållstillstånd beviljas en utlänning som befinner sig i landet om ett beslut att neka uppehållstillstånd skulle strida mot Sveriges internationella åtaganden.)

 

Huvudregeln

Ensamkommande underåriga som beviljats uppehållstillstånd som alternativt skyddsbehövande bör därför undantas från de inskränkningar och begränsningar som är ett hinder för familjeåterförening. Huvudregeln i svensk lagstiftning ska tillämpas som anger att om familjeåterförening inte bedöms kunna ske någon annanstans får familjen uppehållstillstånd i Sverige, förutsatt att vissa kriterier uppfyllsOm uppehållstillstånd beviljas som flykting eller annan skyddsbehövande har den ensamkommande underårigas föräldrar rätt till uppehållstillstånd i Sverige enligt 5 kap. 3 § 4 UtlL., förutsatt deras son eller dotter  är under 18 år, ogift, ansökan inte grundar sig på oriktiga uppgifter, relationen inte är ett skenförhållande eller framstår som oseriös, avsikten är att leva tillsammans och att släktskapet kan bevisas.

 

FN:s Barnkonvention

-Enligt vad som sägs i FN:s Barnkonvention om barns rätt till familjeåterförening som Sverige förbundit sig att följa, bland annat vad avser familjeåterförening, är det förenligt med barnets bästa att leva tillsammans med sin familj. För att tillgodose barns rättigheter enligt barnkonventionen och utifrån vad som kan anses vara deras  bästa och i övrigt vad som sägs i FN:s Barnkonvention om barns rättigheter, ska barn så långt det är möjligt kunna bli omvårdnat av sina föräldrar..

Svensk rätt

 

-Då ensamkommande underårigas ålder vid beslutstillfället är avgörande vid en ansökan om om familjeåterförening kan en utdragen handläggning innebära att de hinner bli myndiga innan Migrationsverket fattat beslut i frågan. 
Svensk rätt förbinder svenska myndigheter, som Migrationsverket och Socialtjänsten, att efterforska nära anhöriga till ensamkommande underåriga.  Arbetet med efterforskning ska starta så snart de sökt asyl. Under tiden som de är asylsökande är det Migrationsverket som ansvarar för efterforskningen, § 2 d förordningen (1994:36) mottagande av asylsökande m.fl.

Om uppehållstillstånd beviljas övertar Socialtjänsten ansvaret för efterforskning och har därutöver dessutom ansvaret vad avser umgänge/återförening utifrån 1 kap. 2 § SoL. Särskilt ska socialtjänsten beakta vad hänsynen till barn/ungas bästa kräver och insatser på individnivå, det vill säga utrednings,-stöd och behandlingsinsatser. (Socialstyrelsens vägledning)


Det kan ifrågasättas om handläggningen är tillräckligt effektiv och om gällande regelverk följs då gode män, särskilt tillförordnade vårdnadshare och offentliga biträden har erfarenheter av att förhållandevis många ensamkommande hinner bli myndiga före Migrationsverkets beslut.
Särskilt anmärkningsvärt är att Socialtjänsten inte tar ansvar varken för efterforskning eller den del av umgänget som gäller återförening. Den omständigheten bidrar till att en samverkan mellan myndigheterna uteblir och att handläggningen fördröjs.

 

Återförening i hemlandet

 

de fall ensamkommande underåriga själva vill att återföreningen ska ske i hemlandet ska åtgärder vidtas som möjliggör detta. Till exempel genom en ändamålsenlig utbildning som kan leda till en anställning i hemlandet. En sådan åtgärd möjliggör att de kan återvända till hemlandet, bidra till familjens försörjning och i förekommande fall vara behjälpliga med att återbetala familjens lån för resan till Sverige. Att återvända ”tomhänta” är för många inte möjligt.

 

 

Från kaos till stabilitet

 

Den kaotiska situation som rådde 2015 innebar stora påfrestningar på asylmottagningen och flera myndigheter. Idag har förhållandena stabiliserats i flera avseenden så har till exempel Migrationsverkets handläggningstider för första gången på över två år i maj 2018 understigit 500 dagar i barnärenden. Den tillfälliga lagen och kontroller av inre-och yttre gräns har inneburit att antalet registrerade ensamkommande underåriga asylsökande minskat från 35369 2015 till 417 i slutet av maj 2018.

 

Däremot har situationen förvärrats vad avser den psykiska hälsan hos många ungdomar, kriminalitet, gängbildningar och ett omfattande drogmissbruk har eskalerat och är i det närmaste utom kontroll.

Förutom höga kostnader för asylmottagningen är den problematiken viktig att komma till rätta med. Alla åtgärder som kan bidra till att vända den negativa utvecklingen med ungas psykiska ohälsa, kriminalitet och drogmissbruk bör prövas.Men att inskränka rätten till familjeåterförening är ingen framkomlig väg det kan däremot ett undantag från begränsningen till familjeåterförening vara liksom regeringens beslut om den särskilda lagen om uppehållstillstånd för gymnasiestudier och beslutet att kostnadsersättning ska kunna lämnas till elever som deltar i lärlingsliknande utbildning inom vissa introduktionsprogram.

 

Den 13 juni antog riksdagens regeringens förslag att inkorporera barnkonventionen i svensk lag. Den 1 juli 2018 har regeringen att besluta om de tillfälliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige som trädde i kraft för snart två år ska gälla sista delen av giltighetstiden och om rätten till familjeåterförening även ska gälla för ensamkommande underåriga med uppehållstillstånd som alternativt skyddsbehövande.

 

 

Johnny Samuelsson, ordf.

Talespersoner:

Johnny Samuelsson E-post: aej(at)telia.com  Mobil 0704 820410

P-O Nygren E-post: perolof47nygren(at)gmail.com Mobil 070 2372910     

RGMV E-post: inforgmv@telia.com 

Org.nr.8024665518 

Följ RGMV på sociala medier  på Twitter    RGMV på Youtube (under arb.)


Styrelsemöten hösten 2018, tisdagar 18.30-19.30 samt förslag till dagordning

21 augusti  Mottagandeutredningens förslag om Ankomstcenter för asylsökande 
 
18 september  
1.Ett nytt rättssäkert, ändamålsenligt och effektivt mottagande av ensamkommande asylsökande underåriga kräver förändringar men också  ett tydliggörande av god man-uppdraget. 
2.Samverkan med andra organisationer
3. Återvändande
4. Aktuella frågor

23oktober  
En fristående myndighet/organisation direkt underställd Justitie departementet åläggs ansvaret för myndighetsutövningen. Denna myndighet/organisation skulle behandla ärenden som rör ensamkommande asylsökande underåriga, ansvara för förordnanden,  entlediganden, utbildning av gode män och att villkor och förutsättningar är sådana att uppdraget kan utföras som lagstiftaren avsett, för barn och ungas bästa.
2. Aktuella frågor

20 november
 
1. Utbildning och fritid för ensamkommande barn och unga
2.Sverige använder eget boende för asylsökande i en grad som saknar motsvarighet i något jämförbart land. Under rätt förutsättningar kan eget boende vara positivt. I vissa kommuner har dock boendeformen lett till betydande sociala problem för enskilda och lokalsamhället.
3. Aktuella frågor

11 december
För att handläggningen inte ska fördröjas utan kunna påbörjas redan i ankomstcentret skulle barnet, enligt nuvarande ordning vad gäller företrädare, behöva få en god man direkt vid ankomsten. I en sådan ordning skulle barnet sedan behöva byta god man i samband med flytten till sin anvisningskommun.Ett alternativ är att barnet enbart företräds av det offentliga biträdet under asyl- och åldersutredningen i ankomstcentret
 .
2 Aktuella frågor

Styrelsemötena är öppna vilket innebär att medlemmar i föreningen efter föranmälan till någon i styrelsen (se uppgifter under stadgar och styrelse) kan delta i mötena för att till exempel lämna förslag.



Rådgivning helgfria dagar. Obs oavsett bostadsort går det bra att kontakta alla länsombud.

Länsombud

Blekinge län
Bengt Winnow
E-post 
bengan.winnow(at)gmail.com
Tfn. 0708553459


Jönköpings län
Anna-Lena Ståhle

E-post 
annalena.st(at)telia.com
Tfn.070-581 88 35

Annika Sehlstedt
E-post 
annika.sehlstedt(at)gmail.com
Tfn.0708 359673 


Kalmar län
Börje Fors
E-post borje.forss(at)tembo.se
Tfn. 070 7737085


 

Länsombud

Uppsala län
Åke Engman
E-post 
ake.engman-(at)elia.com
Tfn. 0706824506


Västerbottens län
Ann-Sofie Gothnell 
E-post 
annsofie.gothnell(at)gmail.com
Tfn. 0705331995


Södermanlands län
Viveka Kitredge
E-post 
vivkit007(at)gmail.com
Tfn 0723023578


 

 

 

 

Länsombud

Hallands län
Eva Dahlstrand,
E-post 
eva.dahlstrand(at)hotmail.com
Tfn. 0739-85 56 01


Västmanlands län
Christina Hahre
E-post 
cristinahahre(at)hotmail.com
Tfn. 0707890338


Värmlands län
Thore Jansson
E-post 
thore(at)futureconsulting.se
Tfn. 0701 904593


Västernorrlands län
Ilva Edvinsson
Epost 
iedvinsson(at)gmail.com
Tfn. 0723109009


 

Länsombud

Skåne län
Lena Mårtensson
E-post
martenssonlena(at)gmail.com
Tfn. 0705 299799


Skåne län
Göran Dreveborn
E-post 
goran.dreveborn(at)telia.com
Tfn.076 8237723


Västra Götalands län
Ann-Helene Danielsson
E-post 
annhelendanielsson(at)gmail.com
Tfn.0703166241


Stockholms län
Carina Bindzau
E-post 
carina(at)bindzau.net

Tfn.0707603517 

Back to Top