Kommuner får schablonersättning
Det nya ersättningssystemet innebär att kommunen får en schablonersättning på 1 350 kronor per dygn för mottagande av ensamkommande barn. För ensamkommande med uppehållstillstånd som fyllt 18 år får kommunen 750 kronor per dygn till och med vårterminen det år den unge fyller 20 år under förutsättning att han eller hon studerar. För asylsökande över 18 år får kommunen i normalfallet inte ersättning eftersom Migrationsverket ansvarar för att ordna boende för vuxna asylsökande. I det tidigare systemet fick kommunen i huvudsak ersättning antingen för överenskomna platser med 1 600 kronor per dygn om platsen inte var belagd. Utöver det fick kommunen i efterhand ansöka om ytterligare 300 kronor per dygn om platsen var belagd. För mottagande utöver de överenskomna platserna fick kommunerna ersättning för faktiska kostnader. Kommunen fick ersättning upp till 21 års ålder för dem som kommit som ensamkommande barn.

Det nya ersättningssystemet innebär att kommunen i genomsnitt får lägre ersättning per dygn jämfört med tidigare samt att kommunen inte får ersättning för outnyttjade platser. Detta innebär att kommunen får mindre pengar jämfört med tidigare. Eftersom kommunen inte längre får ersättning för faktiska kostnader och outnyttjade platser skapas drivkrafter för att hitta kostnadseffektiva lösningar. Intentionen är att det ska bidra till att kommunens kostnader minskar och att det nya ersättningssystemet sammantaget ska leda till att skattemedel används mer effektivt.

Det har varit nödvändigt att förenkla och ersättningssystemet för mot­tagande av ensamkommande barn och göra det mer kostnadseffektivt. Det nya ersättningssystemet in­nebär att tillämpningen av regelverket blir enklare och det gör att Migrationsverket kan betala ut ersättningar till kommunerna snabbare. Schabloner innebär också mindre administration för kommunen eftersom ansö­kan om ersättning inte behöver göras. Kommunerna får bättre för­utsättningar för planering och organisation av mottagandet när er­sättningsnivån och tidpunkten för utbetalning är bestämd.

PRESSMEDDELANDE

 

En ny möjlighet till uppehållstillstånd för ensamkommande

Under 2015 kom många ensamkommande barn till Sverige. På grund av det höga mottagandet blev handläggningstiderna också allt längre. Detta har i sin tur lett till att ett antal ensamkommande barn har hunnit bli myndiga under handläggningstiden. Det i sig har kraftigt minskat deras möjlighet att få uppehållstillstånd beviljat.


Regeringen föreslår nu att fler av de ensamkommande som drabbats av de långa handläggningstiderna ska få en ny möjlighet till uppehållstillstånd för studier på gymnasial nivå. Förändringarna görs inom gymnasiereglerna i den tillfälliga lagen.

De som ges nya möjligheter till uppehållstillstånd är de ensamkommande som sökte asyl senast den 24 november 2015 och som:

har väntat 15 månader eller längre på beslut från Migrationsverket

har fått sin asylansökan prövad enligt den tillfälliga lagen (dvs efter den 20 juli 2016)

registrerats som barn vid ankomst

studerar eller har studerat och har för avsikt att fortsätta att studera på gymnasial nivå,

fortfarande befinner sig i landet, och

inte begått brott


De ensamkommande som kommit efter 24 november 2015 eller med en kortare handläggningstid än 15 månader omfattas inte av förslaget. Uppehållstillstånd enligt förslaget gäller, precis som i befintligt regelverk, för studier på introduktionsprogram och nationellt program på gymnasiet, eller motsvarande utbildningar på gymnasial nivå på komvux och folkhögskola. Regeringen föreslår nu att även personer som går ett så kallat "yrkespaket" ska omfattas. På samma sätt som elever vid nationellt program ska de få uppehållstillstånd för att slutföra utbildningen och möjlighet att etablera sig på arbetsmarknaden med de möjligheter till uppehållstillstånd som detta ger.


Det här är en tillfällig ordning. En ansökan måste lämnas in inom tre månader från det att bestämmelserna träder i kraft. Lagstiftning förutsätter stöd i riksdagen och ambitionen är att lagstiftningen ska träda i kraft innan sommaren 2018.


Förändringar i eget boende


Regeringen ställer sig positiv till att införa någon form av system med så kallat värdigt eget boende för asylsökande och att det som idag kallas EBO bryts upp. Konkret innebär det att som utgångspunkt ska den pågående Mottagandeutredningens förslag rörande asylsökandes rätt att välja eget boende läggas fram för riksdagen om ingen alternativ utformning hittas. Att riva upp utformningen och reformera EBO är en nödvändig åtgärd för att stärka nyanländas etablering på arbetsmarknaden och i det svenska samhället. Boendelösningar vi ser idag där asylsökande lever i extrem trångboddhet, ofta i stark koncentration till vissa kommuner och stadsdelar, måste motverkas.

 

 

Avstämning av lag om tillfälliga begränsningar av möjlighet att få uppehållstillstånd


Regeringens förslag är att den tillfälliga asyllagen oförändrad ska vara i kraft även det tredje året, det vill säga till juli 2019, med undantag för ovan nämnt om ensamkommande. Detta ska stämmas av med de partier som enades om insatser med anledning av flyktingkrisen.

 

Regeringskansliet 2017-11-27

2017-11-18

 

Rapport från Medelpad

 

Som god man har jag upplevt några intensiva veckor. Några besök på skolor, Uvs och samtal gällande ungdom som har tappat lusten att studera, han vill ut och arbeta. Fantastisk lärare och rektor som lyssnade på ungdom och placerade honom på byggprogrammet.

En lärare berättade att det är tungt att vara lärare i dag med så många elever som mår dåligt. Kuratorerna har fullbokat med besök av ungdomar som behöver stödsamtal.

Lärare och övrig personal på skolorna får ta mycket av det praktiska när ungdom har fyllt 18 år och god man och boendepersonal inte längre finns kvar som stöd och hjälp med att tyda brev/beslut och att skriva/skicka svara.

Många elever deltar fullt ut i skolarbetet trots flera avslag. Det finns en grupp elever som alltid stöttar och peppar när de ser att någon kompis/elev mår dåligt.

Jag har två ungdomar nu som är i asyl.  Ytterligare en som väntar på muntlig förhandling.

En av dessa killar tackade nej till medicinsk åldersbedömning, han erkände sig överårig på asylutredningen och visade Pass.

Jag har några ungdomar som jag har givit mig fullmakt, där finns jag kvar som stöttning och hjälp.

 

 

Hälsningar från Gunilla Öhman

Om tillfälliga uppehållstillstånd TuT

Det finns  oro och osäkerhet om vad de tillfälliga uppehållstillstånden innebär för den asylsökande.

Lärare vittnar om hur deras arbetssituation försämrats på grund av de tillfälliga uppehållstillstånden. Man menar att ungdomen har svårare att koncentrera sig på skolarbetet. Det blir stök och oro i klassrummet. Man anser också att ungdomarna har svåra upplevelser med sig från sitt tidigare liv och att regeln med tillfälliga uppehållstillstånd förvärrar deras livssituation.

Boendepersonal ser ökad oro bland ungdomarna som har tillfälliga uppehållstillstånd. Läkare skriver intyg för att styrka den asylsökandes dåliga psykiska kondition. Intygen ska styrka ungdomens överklagande om avslagsbeslut.

Vad säger ungdomen? De säger att de vill stanna i Sverige och utbilda sig och att de i de flesta fall väntat för länge, ungefär 24 månader. Någon säger; - Du skulle bara veta, uppehållstillstånd är det minsta problemet för mig”. Någon mer förklaring än så ges inte.

Kan vi dämpa ungdomens oro genom skriftliga intyg, eller andra aktiviteter för att påkalla uppmärksamhet?

Låter vi oss ryckas med i ungdomens utsatta situation och förlorar helikopterperspektivet? Perspektivet som ger mig som stödjande person möjlighet att lotsa ungdomen framåt och få ungdomen att ta fram de egna resurserna och förmågan att se en framtid även i en mycket svår situation.

Vi som möter ungdomen under asylprocessen ska vara ett stöd genom att ge hjälp till självhjälp. Vi ska inte underblåsa offertänkande och hjälplöst beteende. Där det finns allvarliga psykiska problem ska vi självfallet se till att ungdomen möter professionella inom sjukvården. Att vara orolig, sömnlös och okoncentrerad kan snarare vara ett friskhetstecken i en mycket utsatt situation än att ta det hela med gott mod.

Vad är den stora skillnaden med tillfälliga och permanenta uppehållstillstånd?

Ja, det säger sig självt att det tillfälliga uppehållstillståndet ska omprövas inom en viss tid, det vill säga när det går ut. Vid ett permanent uppehållstillstånd är beslutet att den asylsökande har tillstånd att stanna i Sverige tills vidare.

Det är brottsligt att lämna felaktiga uppgifter under asylsamtalen vilket den asylsökande blir informerad om.

Ett permanent uppehållstillstånd kan återkallas om det bygger på oriktiga uppgifter.

Däremot går det inte att återkalla ett medborgarskap.

För de asylsökande ungdomarna hägrar livet i Sverige och de fördelar det kan medföra i form av frihet, ekonomi och möjlighet att resa.

Vad vi behöver informera ungdomarna om, är att för att vara fri krävs utbildning och sedan arbete med inkomst som gör att man är självförsörjande.

Att skaffa en bostad i dagens Sverige är inte det lättaste varken för den som är infödd eller nyanländ. Det går om man har pengar att betala för att köpa en bostad. Något som många ungdomar saknar. Hyresrätter saknas med hyror som kan betalas av den som har låg inkomst.

Som god man är min skyldighet att informera ungdomen om de möjligheter som finns i vårt land. Men också om de svårigheter de kan ställas inför.

Jag måste vara mycket tydlig med att förklara att det mesta bygger på egen förmåga och eget arbete – med studier och arbete. Ofta i den ordningen.

Det är ingen dans på rosor vi kan erbjuda. Vår skyldighet är att informera de nyanlända vi möter om detta. Att säga att allt ordnar sig är att förminska den jag möter. Jag ska inte bedöma om personen klarar av ett negativt besked eller beslut. Min uppgift som god man är att tydliggöra vilka regler och vilken lagstiftning de styrande och beslutsfattare på Migrationsverket och andra myndigheter, lyder under.

Genom att beslut fattas på opartisk och sakligt kunskapsbaserad grund minskar vi risken för godtycklighet.

Vår uppgift som gode män och andra som möter asylsökande ungdomar i sitt arbete eller som volontär , är att ge stöd som gagnar den asylsökande att med egna krafter ta ansvaret för sitt liv.

Min uppfattning är att oron hos de unga asylsökande var lika stor tidigare i väntan på beslut som den visar sig vara idag och att detta i grunden inte har att göra med tillfälliga uppehållstillstånd.  Däremot kan det vara så att vi idag genom aktiv mediabevakning tydligare ser och hör om ungdomarnas oro.

Låt oss ge stöd och saklig information. Det är vår skyldighet.  

(Birgitta Målar, styrelseledamot i RGMV och länsombud i Dalarna  2017-10-30)

 Intensivutbildning för nyanlända elever – ett utvecklingsprojekt
Utvecklingsprojektet Intensivutbildning för nyanlända elever syftar till att skapa en effektivare utbildning för unga nyanlända, så att de så snabbt som möjligt kan nå gymnasiebehörighet. Projektet är treårigt, där det första året bestått av planering. Maria Lim Falk och Tomas Riad har lett arbetet, och flera forskare har knutits till projektet. Också lärare som arbetar med nyanlända elever har varit delaktiga.
För närvarande befinner sig projektet i år två, och den modell för språk- och ämnesinlärning som utformats under det första året implementeras och testas nu på programmet för språkintroduktion på två Stockholmsskolor. Implementeringen kommer att fortgå under år tre och kontinuerliga utvärderingar kommer att göras. Visar sig modellen vara framgångsrik är givetvis målet att den ska komma att användas i fler skolor.
Projektet är initierat av Svenska akademien och ingår i Wallenbergsstiftelsens program Utbildning för ökad integration.
http://intensivsvenska.se


Barn och unga informeras inte
Viktig information som kan ha betydelse för ensamkommande barn/ungas mående och framtid stannar hos tjänstemän på myndigheter och i organisationer. 
Varje barn har enligt artikel 17, Barnkonventionen rätt att få tillgång till information via till exempel internet, radio och tv, och staten har ett ansvar för varje barns tillgång till information. Genom en inkorporering planeras Barnkonventionens bestämmelser bli lag år 2020, men bestämmelser som till exempel rätten till information och likabehandling bör givetvis tillämpas redan nu.
http://www.regeringen.se/artiklar/2017/07/fragor-och-svar-om-att-gora-fns-barnkonvention-till-svensk-lag/


Frisko­lor får göra un­dan­tag och kommuner kan träffa avtal
Hösten 2016 slog Riksdagen fast att friskolor ska kunna göra undantag från sina ordinarie urvalsregler när de väljer in elever. Detta ger nyanlända barn/unga under år som varit i Sverige i mindre än två år, möjlighet att gå före i kön enligt ett särskilt kvotsystem och snabbare påbörja sin skolgång. Den nya lagen  började gälla den 1 november 2016 och gäller barn/unga under 16 år som läser på grundskolan.

För nyanlända över sexton år kan kommuner och friskolor träffa avtal om intagning och hur ersättningen från  Migrationsverket ska fördelas.

 


Orostelefonen

Orostelefonen drivs av Rädda Barnen på uppdrag av Nationella samordnaren. Hit kan du ringa om du känner oro för att någon du känner dras till en våldsam, extrem rörelse eller ideologi.

Ring 020-100 200

Öppettider:
Vardagar 09:00-12.00 och 13.00-16:00
Kvällsöppet måndag, onsdag och fredag 18.00-22.00
Det finns även möjlighet att chatta via Oroschatten.



I Sverige råder brevhemlighet
Personal på HVB, familjehem kan ha öppnat brev som ställts personligen till de barn/unga som bor där.  Det får de inte göra detsamma gäller för gode  män och vårdnadshavare som inte heller kan utfärda en fullmakt till personalen att öppna ungdomens post. Att det kan finnas goda skäl att i vissa fall hjälper inte, utan barn/ungas tillstånd är det olagligt. (Se art.)

 

5 december-På flykt och försvunnen-en nationell konferens om utsatta barn i migration
Sedan januari 2016 har länsstyrelserna arbetat med ett regeringsuppdrag om ensamkommande barn som försvinner. Arbetet har bland annat resulterat i en nationell kartläggning och ett metodstöd för regional samverkan. Under året har även ett antal konkreta åtgärdsförslag lämnats till regeringen.

http://www.lansstyrelsen.se/Stockholm/Sv/manniska-och-samhalle/integration/aktuella-aktiviteter/Sidor/default.aspx?keyword=p%C3%A5%20flykt%20och%20f%C3%B6rsvunnen


992 ensamkommande har registrerats som asylsökande
Antalet öppna ärenden var den den 3 oktober 2017 10402 vilket torde innebära att den långa vänte- och handläggningstiden fortsätter in på 2018. Handläggningstiden var i september 625 dagar vilket är en ökning jämfört med föregående månad. Antalet avgjorda ärende ökade i september jämfört med de två föregående månaderna till 673. Under hela året har 5298 ärenden för ensamkommande barn/unga avgjorts och handläggningstiden var i snitt 541 dagar.

Fram till och med den 3 oktober har 992 ensamkommande registrerats som asylsökande.

Liksom de två föregående månaderna kommer de flesta från Marocko 190, Afghanistan 155, Somalia 127, Syrien 113 och Albanien 60. Flertalet i åldern 13-15 år men de allra festa 1 åldern 16-17 år. Antalet flickor var 222 med en likartad åldersspridning. (Källa Migrationsverket 2017-10-03)

_______________________________________________________________________________________________________

God mans roll gentemot sjukvården 
Enligt uppgifter från gode män och personal på boenden har användandet av sömntabletter och antidepressiva preparat ökat påtagligt, något som eventuellt kan kopplas till den ökade otrygghet som RGMV flera gånger har påtalat drabbar många ensamkommande unga. RGMV välkomnar en mer formell undersökning av situationen och en djupgående analys av orsaker till gode mäns och personals upplevda ökning av olika psykofarmaka. RGMV ifrågasätter inte på något sätt att medicinering kan vara nödvändig för individer, men det är tendensen på gruppnivå som skapar frågetecken.

Generellt ska en god man bevaka att barn/ungas rättigheter och att behov av hjälp tillgodoses. Det gäller inom hälso- och sjukvården oavsett om den ensamkommandes boendeform är HVB, stödboende, familjehem eller EBO. Gode mannen ska försäkra att medicinsk behandling är motiverad – vilket förstås gäller både somatisk och psykiatrisk behandling. I samverkan med socialtjänst och personal på boendet kan överväganden göras för den ungas bästa.
http://www.godmanakuten.se/index.php/aktuellt/216-sjaelvmedicinering  

_______________________________________________________________________________________________________

Problem med ungdomars skolgång  

En rapport från Skolinspektionen visar att höstterminen 2015 hade 20 000 elever i grundskolan ogiltig frånvaro. Dessa siffror inkluderar både elever med mer långvarig och utvecklad förankring i Sverige och nyanlända elever.

Gode män upplever att det i dag är betydligt fler ensamkommande som inte klarar sin skolgång, bland annat på grund den ökade otrygghet som de tillfälliga uppehållstillstånden för med sig. Bland ensamkommande kan således en ökad psykisk ohälsa vara en förklaring till den minskade skolnärvaron som kan få till konsekvens  att de med villkorade uppehållstillstånd utvisas efter 13 månader. 


Begränsat ansvar 

Avsaknaden av tydliga avgränsningar kan innebära att uppdraget som god man upplevs som gränslöst och att till exempel ansvaret för efterforskning och återförening vilar på den gode mannen axlar. Men så ska det inte vara. 
Ansvaret för efterforskning och återförening ligger på Migrationsverket och på socialtjänsten efter beslut om uppehållstillstånd. Ansvaret ligger även på de unga, beroende på deras ålder och mognad men  framför allt i förekommande fall på de närmast anhöriga.

http://www.godmanakuten.se/index.php/aktuellt/296-aterfoerening2-3 

 

 

 5 december-På flykt och försvunnen-en nationell konferens om utsatta barn i migration

Sedan januari 2016 har länsstyrelserna arbetat med ett regeringsuppdrag om ensamkommande barn som försvinner. Arbetet har bland annat resulterat i en nationell kartläggning och ett metodstöd för regional samverkan. Under året har även ett antal konkreta åtgärdsförslag lämnats till regeringen.

http://www.lansstyrelsen.se/Stockholm/Sv/manniska-och-samhalle/integration/aktuella-aktiviteter/Sidor/default.aspx?keyword=p%C3%A5%20flykt%20och%20f%C3%B6rsvunnen

Viktig information som kan ha betydelse för ensamkommande barn/ungas mående och framtid stannar hos tjänstemän på myndigheter och organisationer. 

Varje barn har enligt artikel 17, Barnkonventionen rätt att få tillgång till information via till exempel internet, radio och tv och staten har ett ansvar för varje barns tillgång till information. Genom en inkorperering planeras Barnkonventionens bestämmelser bli lag 2020 men bestämmelser som till exempel rätten till information och likabehandling bör givitvis tillämpas redan nu.

http://www.regeringen.se/artiklar/2017/07/fragor-och-svar-om-att-gora-fns-barnkonvention-till-svensk-lag/

Talespersoner:

P-O Nygren E-post: perolof47nygren(at)gmail.com Mobil 070 2372910     Johnny Samuelsson E-post: aej(at)telia.com  Mobil 0704 820410

RGMV E-post: inforgmv@telia.com Org.nr.8024665518 

Följ RGMV på sociala medier   RGMV på Facebook     på Twitter    RGMV på Youtube (under arb.)

Styrrelsemöten 2018

10 Februari 2018 kl 10.00, 7 April 2018 kl 10:00, 9 Juni 2018 kl 10:00, 11 Augusti kl 10:00, 13 Oktober 2018 kl 10:00, 8 December 2018 kl 10:00



Rådgivning helgfria dagar

Länsombud

Blekinge län
Bengt Winnow
E-post 
bengan.winnow(at)gmail.com
Tfn. 0708553459


Dalarnas län
Birgitta Målar
E-post
birgittamalar(at)gmail.com
Tfn. 0709- 18 15 64


Jönköpings län
Anna-Lena Ståhle
E-post 
annalena.st(at)telia.com
Tfn.070-581 88 35

Annika Sehlstedt
E-post 
annika.sehlstedt(at)gmail.com
Tfn.0708 359673 


Kalmar län
Börje Fors
E-post borje.forss(at)tembo.se
Tfn. 070 7737085


 

Länsombud

Uppsala län
Åke Engman
E-post 
ake.engman-(at)elia.com
Tfn. 0706824506


Västerbottens län
Ann-Sofie Gothnell 
E-post 
annsofie.gothnell(at)gmail.com
Tfn. 0705331995


Södermanlands län
Viveka Kitredge
E-post 
vivkit007(at)gmail.com
Tfn 0723023578


Västernorrlands län
Gunilla Öhman
E-post 
gunilla.ohman(at)gmail.com
Tfn.070-6857684


 

 

 

 

Länsombud

Hallands län
Eva Dahlstrand,
E-post 
eva.dahlstrand(at)hotmail.com
Tfn. 0739-85 56 01


Västmanlands län
Christina Hahre
E-post 
cristinahahre(at)hotmail.com
Tfn. 0707890338


Värmlands län
Thore Jansson
E-post 
thore(at)futureconsulting.se
Tfn. 0701 904593


Västernorrlands län
Ilva Edvinsson
Epost 
iedvinsson(at)gmail.com
Tfn. 0723109009


 

Länsombud

Skåne län
Lena Mårtensson
E-post
martenssonlena(at)gmail.com
Tfn. 0705 299799


Skåne län
Göran Dreveborn
E-post 
goran.dreveborn(at)telia.com
Tfn.076 8237723


Västra Götalands län
Ann-Helene Danielsson
E-post 
annhelendanielsson(at)gmail.com
Tfn.0703166241


Stockholms län
Carina Bindzau
E-post 
carina(at)bindzau.net

Tfn.0707603517 

Back to Top