Gode män och överförmyndare PROBLEMBESKRIVNING

• Asylprocessen tar idag mycket lång tid, vilket medför att uppdraget som god man blir utdraget och komplicerat.

• Innan kommunanvisning har ingen god man förordnats för det ensamkommande barnet. Ensamkommande barn är särskilt utsatta för risker i ankomstskedet och behöver någon som bevakar deras intressen. Detta är avgörande eftersom barnet i ankomstskedet träffar Migrationsverket för ett registreringssamtal där frågor ställs som kan påverka utgången i asylutredningen. Första samtalet kan vara avgörande för att upptäcka riskfaktorer och därmed undvika försvinnanden.

• Kompetensen hos gode män varierar, vilket kan påverka barnets rätt till likvärdigt skydd och trygghet. Överförmyndaren i varje kommun är skyldig att kontrollera att gode männen har rätt kompetens för uppdraget. Det finns dock inget krav på utbildning vilket gör att det är upp till varje kommun att avgöra utbildningsbehovet.

• Kraven i lagstiftningen som ställs på överförmyndarens tillsyn av gode männen är begränsad. Det kan till exempel innebära att tillsynen blir lidande i de fall där en god man inte begär arvode.

• Godmansuppdraget är ett frivilligt uppdrag vilket exempelvis kan skapa problem för myndigheter när de försöker nå en god man (inte minst när barn påträffas av polis och/eller socialtjänst i en annan kommun än barnets ”hemkommun”).

ÅTGÄRDSFÖRSLAG TILL REGERINGEN

X Utred möjligheten att inrätta system med juridiska ställföreträdare som finns tillgängliga för ensamkommande barn dygnet runt i mötet med myndigheter. Inget ensamkommande barn ska stå utan ställföreträdare i kontakten med myndigheter. Ett system med juridiska ställföreträdare skulle innebära att de kan träffa barnet innan och under det första registreringssamtalet hos Migrationsverket. Detta för att både förbereda barnet på det första samtalet samt oberoende bevaka barnets intressen.

X Uppdra åt Migrationsverket att informera överförmyndaren i ankomstkommunen omedelbart när ett barn kommer i kontakt med myndigheten. Inga hinder finns idag i lagstiftningen för att överförmyndaren utser en god man omedelbart, men insatsen kan kräva extra resurser i ankomstkommunerna.

X Lagen om god man för ensamkommande barn bör ses över för att garantera bättre skydd för barn som riskerar att försvinna. Överförmyndarens tillsyn över gode männen behöver stärkas och förtydligas, till exempel genom att göra det obligatoriskt för gode män att redogöra för sina insatser regelbundet. Lagstiftningen bör även ses över så att utbildningar för gode män görs obligatoriska för att uppnå en högre kunskapsnivå hos gode män. 

http://www.lansstyrelsen.se/Stockholm/SiteCollectionDocuments/Sv/publikationer/2017/pa-flykt-och-f%C3%B6rsvunnen-sammanstallning-av-atgardsforslag.pdf

Åke Engman, 
RGMV, Länsombud Uppsala län

Ett rättsosäkert förfarande - 800 ensamkommande utan hjälp

Om Migrationsverket beaktade att underåriga saknar rättslig handlingsförmåga, Överförmyndare, att inga barn/unga som vistas i Sverige ska vara utan en fungerande, tillgänglig vårdnadshavare och om Socialtjänsten intresserade sig för frågan skulle inga ensamkommande asylsökande barn/unga som är kompetenta i flera avseenden men tämligen resurslösa språkligt och kunskapsmässigt kring asylprocessen, okunniga om sina rättigheter och ovana att föra ett samtal via tolk stå utan att god man när de söker asyl eller ett  offentlig biträde som kan  informera och vägleda dem i vad som är viktigt att berätta.

Men beroende på, att det som sägs i  Föräldrabalkens  9 kap 1 § samt 10 och 11 kap om att underåriga saknar rättslig handlingsförmåga och att att en god man ska förordnas snarast, Lag om god man för ensamkommande barn 2005:429 inte efterföljs. Samt Migrationsverket uppfattning att en asylansökan inte är en del av asylutredningen har under under 2018 över 800 ensamkommande fått klara sig själva utan någon som företräder dem.

 

En asylansökan handlar inte enbart om registrering av personuppgifter det görs även en intervju som blir en del av asylprövningen. För barn/unga gäller det då att förstå vad som har ett bevisvärde och viktigt att berätta och att allt som sägs i eller glöms i stunden kan vara dem till last då det som framkommer vid intervjun ligger till grund för och jämförs med vad de berättar i den kommande asylutredningen och påverkar eller till och med kan bli avgörande för Migrationsverkets beslut i asylärendet.

Det är uppenbart att den ordning Migrationsverket tillämpar, med hänvisning till att man inte kan vänta på att en god man ska förordnas och uppfattningen att en  ansökan om asyl inte är en del av asylutredningen samt att det biträde som förordnas som tillika blir en icke närvarande ställföreträdare/god man, står i strid med vad som sägs i gällande lagstiftning på området och Barnkonventionens artikel 12 om barnets rätt att uttrycka sina åsikter och få dem beaktade i alla frågor som berör honom eller henne.

Det finns anledning för Migrationsverket att utan dröjsmål vidta åtgärder och till exempel dela upp mottagningen på två tillfällen och senarelägga intervjun vilket möjliggör att en god man kan utses och företräda barn/unga i en utsatt situation.

Bland landets 230 överförmyndare/nämnder finns rimligtvis ett flertal som genom ett interimistiskt förfarande kan tillhandahålla en förteckning av lämpliga gode män, motsvarande den datorbaserade förteckning som finns vad avser offentliga biträden, som handläggare på Ankomstenheten kan kontakta då ensamkommande barn/unga som söker asyl.

Socialtjänstens arbete ska präglas av ett barnrätts perspektiv. Det innebär att barnets bästa är den givna utgångspunkten i arbetet. Det torde kunna tolkas så att det borde finnas ett intresse att verka för och vidta åtgärder som kan anses var för barn/ungas bästa.

Som till exempel att en företrädare alltid ska vara närvarande när ensamkommande söker asyl.

En ny förvaltningslag som gäller alla statliga myndigheter (inklusive Migrationsverket) trädde i kraft den 1 juli 2018. Lagen stärker den enskildes ställning vid kontakt med myndigheter genom enklare och modernare regler, ökad rättssäkerhet och snabbare ärendehantering.

Den nya förvaltningslagen innehåller bland annat krav på myndigheternas agerande vid långsam handläggning. Myndigheterna har nu fått större ansvar att informera om långa handläggningstider.

Enligt 9 § förvaltningslagen ska ett ärende handläggas så enkelt, snabbt och kostnadseffektivt som möjligt. Bedömer myndigheten att avgörandet i ett ärende som inletts av en person blir kraftigt försenat ska myndigheten enligt 11 § underrätta parten om detta. Av underrättelsen ska framgå anledningen till förseningen.

Ett ärende ska enligt 12 § förvaltningslagen avgöras av första instans inom sex månader. Om det har gått sex månader från det att personens ärende påbörjades får man skriftligen begära att myndigheten avgör ärendet. Myndigheten ska då, inom 4 veckor från den dag då begäran kom in, antingen avgöra ärendet eller avslå begäran i ett beslut som kan överklagas.

Det har visat sig vara effektivt att begära ett sådant avgörande i ärenden som är klara för beslut, till exempel ansökan om familjeåterförening där man redan fått vänta orimligt länge och det enda som återstår är att fatta beslut. Däremot så brukar Migrationsverket avslå begäran om man har sökt asyl och ännu inte blivit kallad till en asylutredning.

Migrationsverket har utarbetat två enkla blanketter (på svenska och på engelska) som ska användas för en begäran om att avgöra ärende:

https://www.migrationsverket.se/download/18.1ef19f6e163f45d340aa51/1531145027494/270011%20Begäran%20om%20att%20avgöra%20ärende_sv.pdf

https://www.migrationsverket.se/download/18.1ef19f6e163f45d340aa52/1531145012596/271011%20Request%20to%20conclude%20a%20case_en.pdf

Jag bifogar även länken till den nya förvaltningslagen.

https://lagen.nu/2017:900

Med vänliga hälsningar

Irina Dolin

Advokat

Advokatfirman Dolin AB

Svärdvägen 21

182 33 Danderyd

Tel: 08-755 00 55

Fax: 08-755 10 50

Mail: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

 

Web: www.dolin.se

Registrering av ensamkommande barn/unga

När en ensamkommande minderårig asylsökande kommer i kontakt med Migrationsverkets ansökningsenhet  registreras ett ärende om uppehållstillstånd:

Med hjälp av tolk registreras uppgifter om namn, ålder, nationalitet och  familjeförhållande på en standardiserad blankett dessutom görs en intervju om hur de tagit sig till Sverige, skälen därför och en del andra omständigheter.
En basinformation ges om vad som fortsättningsvis kommer att ske avseende praktiska frågor och gällande asylprocessen.

Den minderårige informeras om rätten till ett offentligt biträde och också möjligen att kunna välja ett kvinnligt eller manligt biträde. Ingen information ges emellertid om rätten att själv kunde välja ett särskilt biträde eller ombud.
Efter det att barn/unga registrerats, intervjuats, fotograferats, lämnat fingeravtryck och en förfrågan om hälsan gjorts görs  en anmälan till socialtjänsten i ankomstkommunen, överförmyndarmyndigheten underrättas om behovet av en god man och utifrån en databaserad biträdeslista kontaktas ett offentligt biträde som inte sällan bekräftar den minderårigas asylansökan med vändande fax/pst utan att ha träffat sin huvudman.. 
Förordnande av god man kan dröja och mottagningsprocessen har alltså påbörjats innan god man förordnats.
Det första mötet med Migrationsverket kan  vara fyllt av oro, rädsla, osäkerhet och trötthet efter en lång och påfrestande resa. Kanske har barn/unga också med sig en del förmaningar, från anhöriga, smuglglare, goda vänner,  om vad han/hon ska säga eller inte säga.
Behovet av stöd och råd av en god man i det här skedet är stort.

Då de uppgifter och omständigheter barn och ungdomar lämnar vid registreringstillfället ligger till grund för kommande asylutredning är det viktigt att handläggaren ställer relevanta frågor som till exempel  om han/hon är i människohandel eller har utnyttjas i olika avseenden i hemlandet eller på vägen hit, HBTQ frågor och vara observant på om det finns en Aspergers syndrom- eller autism  problematik som kan innebära ett hinder att redogöra för asylskälen. 
Gode män har uppfattningen att det inte rutinmässigt sker vilket är ytterligare en anledning till att en ställföreträdare skall vara närvarande för att bevaka att barn och ungdomar ges tillfälle att redogöra för alla omständigheter 
Det finns ingen anledning att ifrågasätta Migrationsverkets eller enskilda handläggares intentioner att mottagningen ska vara korrekt och följa rättsliga ställningstaganden. Men det finns det anledning till kritik för att Migrationsverket inte medverkat till att barns rättigheter garanteras  genom en godtagbar insyn och för att inte medverkat till att gode män ska vara närvarande vid registreringen. 
Den kritiken kan också riktas mot landets 230 överförmyndare samt till SKL som inte uppmanat kommunerna att snabbare förordna gode män som kan närvara vid registreringstillfället.

Återflyttning av vårdnaden till föräldrarna - inte alltid av godo
Om en särskilt förordnad vårdnadshavare utsetts, kommer den biologiska föräldern finna att han eller hon enligt svensk lag inte längre är vårdnadshavare för sitt barn, till exempel om föräldern och barnet återförenas i Sverige.
För att återfå vårdnaden måste föräldern väcka talan i tingsrätten enligt 6 kap. 10 § FB.
Enligt 6 kap 2 a §  FB ska barnets bästa vara avgörande för alla beslut om vårdnad, boende och umgänge.

Vid bedömningen av vad som är bäst för barnet skall det fästas avseende särskilt vid

- risken för att barnet eller någon annan i familjen utsätts för övergrepp eller att barnet olovligen förs bort eller hålls kvar eller annars far illa, och
- barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna.

 

Hänsyn skall tas till barnets vilja med beaktande av barnets ålder och mognad. Lag (2006:458).

Det är således ett grundligt förfarande innan vårdnaden återflyttas till föräldern  men inte lätt för barn/unga att komma med invändningar om så skulle vara fallet. 
Efter det att vårdnaden återflyttas till föräldern förväntas barn/unga flytta ihop med föräldern vilket inte sällan innebär att de får byta bostadsort, avbryta sina studier samt  lämna kamratkretsen. 
Efter flera är av självständighet får de nu återgå till familjens rutiner, gamla vanor och med uppgift att vara förälderns guid till det svenska samhället och tolk.

En svår omställning som kan leda till konflikter som socialtjänst och ställföreträdare bör uppmärksamma. 

Styrelsemötet 21/8 2018

Om ankomstcenter:

 

Mottagandeutredningen har utrett om det är möjligt att inrätta ankomstcenter för ensamkommande barn. De ensamkommande skulle då, liksom vuxna asylsökande och barn i familj, stanna i ankomstcentren under 30 dagar och få information, stöd och hjälp. Prövningen skulle påbörjas under denna första tid i Sverige. Under den inledande tiden skulle det också vara möjligt att utreda om ett barn har en lämplig anknytningsperson i landet som kan ta del i omhändertagandet av barnet innan anvisning till en kommun sker, och genomföra en eventuell åldersbedömning. Utredningen kommer dock fram till att de förutsättningar som nu finns inte motiverar en förändring. Kring detta har RGMV vissa åsikter.

Gode män Vårdnadshavare, RGMV har tidigare framfört till regeringen att särskilda mottagningsboende bör anordnas för ensamkommande asylsökande barn och unga. RGMV delar således Mottagandeutredningens förslag att ensamkommande barn och unga ska tas emot i ett statligt ankomstboende liknande det för vuxna asylsökande.

I utredningen nämns att ett alternativ är att barnet enbart företräds av det offentliga biträdet under asyl- och åldersutredningen i ankomstcentret – och alltså inte av en god man. Detta motiveras bland annat med att barnet/ungdomen endast bör ha en god man under sin tid i Sverige, och svårigheten att förordna gode män som snabbt kan vara på plats på ankomstcentret. Nuvarande förordning skulle riskera att tiden på handläggningscentret förlängs.
RGMV vill dock betona vikten av att en gode man snabbt förordnas och menar – vilket också tidigare framförts – att den unga, nyanlända personen ska ges möjlighet att inte endast möta myndighetspersoner.

Beträffande lokaliseringen anser utredningen att ankomstcenter ska placeras i närheten av flygplatser med internationella avgångar, det vill säga företrädesvis till storstadsområdena. I den frågan har föreningen ännu inte tagit ställning. Det finns givetvis både för- och nackdelar med en sådan placering och styrelsen ser gärna att föreningens medlemmar kommer med tankar om lokaliseringen.

Sammanfatningsvis delar RGMV  i huvudsak  Mottagandeutredningen förslag och det resonemnag som redovisas men inte i alla delar utredningens slutsatser.

Migrationsverket tillämpar gymnasielagen

För Migrationsverkets handläggning av ansökningar om tillfälliga uppehållstillstånd för gymnasiestudier innebär Förvaltningsrättens dom i Malmö tills vidare inga förändringar. Det innebär att sänkt beviskrav fortfarande gäller vad avser identitet för de som ansöker. 

Iövrigt att den som studerar eller har för avsikt att studera på gymnasieskola men fått avslag på sin asylansökan kan, om vissa villkor uppfylls, från och med den 1 juli 2018 ansöka om uppehållstillstånd för gymnasiestudier på introduktions program, nationella program, Komvux, särvux, folkhögskola och de så kallade yrkespaketen.
Lagändringen är tillfällig och ansökan måste skickas in mellan den 1 juli och 30 september 2018 och den sökande måste befinna sig i Sverige när ansökan görs.

För att omfattas 

-ska en första ansökan om uppehållstillstånd som ensamkommande barn ha registrerats hos Migrationsverket den 24 november 2015 eller tidigare.


-Beslutet om utvisning ska ha fattats när den sökande är 18 år eller äldre.


-Beslutet om utvisning ska ha fattats 15 månader eller senare från registreringsdatumet, men tidigast den 20 juli 2016.

-Väntetiden på beslut var mer än 15 månader och beslutet om utvisning delgavs den 20 juli 2016 eller senare

Även sökande som har överklagat sitt asylärende till domstol och väntar på ett beslut på sin asylansökan kan omfattas och vill ansöka om uppehållstillstånd på grund av gymnasiestudier om de uppfyller villkoren och ska skicka sin ansökan till Migrationsverket. Som i alla ärenden där en person beviljas ett tillstånd kontrolleras om personen har begått brott eller om det finns något som pekar på att personen skulle kunna utgöra en säkerhetsrisk.

Ny möjlighet för ensamkommande underåriga

Den som studerar eller har för avsikt att studera på gymnasieskola men  fått avslag på sin asylansökan kan, om vissa villkor uppfylls, från och med den 1 juli 2018 ansöka om uppehållstillstånd för gymnasiestudier på introduktions program, nationella program, Komvux, särvux, folkhögskola och de så kallade yrkespaketen.
Lagändringen är tillfällig och ansökan måste skickas in mellan den 1 juli och 30 september 2018 och den sökande måste befinna sig i Sverige när ansökan görs.

För att omfattas

-ska en
första ansökan om uppehållstillstånd som ensamkommande barn ha registrerats hos Migrationsverket den 24 november 2015 eller tidigare.


-Beslutet om utvisning ska ha fattats när den sökande är 18 år eller äldre.


-Beslutet om utvisning ska ha fattats 15 månader eller senare från registreringsdatumet, men tidigast den 20 juli 2016.

-Väntetiden på beslut var mer än 15 månader och beslutet om utvisning delgavs den 20 juli 2016 eller senare

Även sökande som har överklagat sitt asylärende till domstol och väntar på ett beslut på sin asylansökan kan omfattas och vill ansöka om uppehållstillstånd på grund av gymnasiestudier om de uppfyller villkoren  och ska skicka sin ansökan till Migrationsverket. Som i alla ärenden där en person beviljas ett tillstånd kontrolleras om personen har begått brott eller om det finns något som pekar på att personen skulle kunna utgöra en säkerhetsrisk.

Skriftlig ansökningsprocess
Den som ansöker behöver inte ta sig personligen till Migrationsverket för utredning, utan hela ansökningsprocessen, från ansökan till beslut, är i normalfallet skriftlig.

På migrationsverket.se finns en ansökningsblankett att ladda ner, Ansökan om uppehållstillstånd för gymnasiala studier, blankett nummer 168011 och information om vad som behövs för att en ansökan ska betraktas som komplett.
Bland annat  ska sökande intyga att studier bedrivs  eller att det finns en avsikt att studera samt en individuell studieplan eller motsvarande planeringsdokument alternativt dokument som visar tidigare studier i Sverige på grundskolenivå eller gymnasienivå.  Informationen finns på svenska, engelska, arabiska, dari och persiska.

Fyll i ansökningsblanketten och skicka den till Migrationsverket 
Fyll i blanketten på datorn och skanna in dokumentet med din individuella studieplan eller motsvarande dokument alternativt skicka per e-post, vanlig post  eller ämna in ansökan till något av Migrationsverkets kontor. Den e-postadress du ska använda beror på var någonstans i landet du bor.
Efter att Migrationsverket har prövat din ansökan, handläggningstiden är för närvarande omkring två månader, skickas beslutet i brev till angiven adress.får du beslutet i ett brev som skickas till den adress du har angett i din ansökan.

Adresser

Migrationsverket
Box 1323
751 43 UPPSALA
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

 

Migrationsverket
Box 507
169 29 SOLNA
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

 

Migrationsverket
Box 1087
405 23 GÖTEBORG
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

 

Migrationsverket
Box 3147
200 22 MALMÖ
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

 

(Källa Migrationsverket)

Talespersoner:

Johnny Samuelsson E-post: aej(at)telia.com  Mobil 0704 820410

P-O Nygren E-post: perolof47nygren(at)gmail.com Mobil 070 2372910     

RGMV E-post: inforgmv@telia.com 

Org.nr.8024665518 

Följ RGMV på sociala medier  på Twitter    RGMV på Youtube (under arb.)


Styrelsemöten hösten 2018, tisdagar 18.30-19.30 samt förslag till dagordning

21 augusti  Mottagandeutredningens förslag om Ankomstcenter för asylsökande 
 
18 september  
1.Ett nytt rättssäkert, ändamålsenligt och effektivt mottagande av ensamkommande asylsökande underåriga kräver förändringar men också  ett tydliggörande av god man-uppdraget. 
2.Samverkan med andra organisationer
3. Återvändande
4. Aktuella frågor

23oktober  
En fristående myndighet/organisation direkt underställd Justitie departementet åläggs ansvaret för myndighetsutövningen. Denna myndighet/organisation skulle behandla ärenden som rör ensamkommande asylsökande underåriga, ansvara för förordnanden,  entlediganden, utbildning av gode män och att villkor och förutsättningar är sådana att uppdraget kan utföras som lagstiftaren avsett, för barn och ungas bästa.
2. Aktuella frågor

20 november
 
1. Utbildning och fritid för ensamkommande barn och unga
2.Sverige använder eget boende för asylsökande i en grad som saknar motsvarighet i något jämförbart land. Under rätt förutsättningar kan eget boende vara positivt. I vissa kommuner har dock boendeformen lett till betydande sociala problem för enskilda och lokalsamhället.
3. Aktuella frågor

11 december
För att handläggningen inte ska fördröjas utan kunna påbörjas redan i ankomstcentret skulle barnet, enligt nuvarande ordning vad gäller företrädare, behöva få en god man direkt vid ankomsten. I en sådan ordning skulle barnet sedan behöva byta god man i samband med flytten till sin anvisningskommun.Ett alternativ är att barnet enbart företräds av det offentliga biträdet under asyl- och åldersutredningen i ankomstcentret
 .
2 Aktuella frågor

Styrelsemötena är öppna vilket innebär att medlemmar i föreningen efter föranmälan till någon i styrelsen (se uppgifter under stadgar och styrelse) kan delta i mötena för att till exempel lämna förslag.



Rådgivning helgfria dagar. Obs oavsett bostadsort går det bra att kontakta alla länsombud.

Länsombud

Blekinge län
Bengt Winnow
E-post 
bengan.winnow(at)gmail.com
Tfn. 0708553459


Jönköpings län
Anna-Lena Ståhle

E-post 
annalena.st(at)telia.com
Tfn.070-581 88 35

Annika Sehlstedt
E-post 
annika.sehlstedt(at)gmail.com
Tfn.0708 359673 


Kalmar län
Börje Fors
E-post borje.forss(at)tembo.se
Tfn. 070 7737085


 

Länsombud

Uppsala län
Åke Engman
E-post 
ake.engman-(at)elia.com
Tfn. 0706824506


Västerbottens län
Ann-Sofie Gothnell 
E-post 
annsofie.gothnell(at)gmail.com
Tfn. 0705331995


Södermanlands län
Viveka Kitredge
E-post 
vivkit007(at)gmail.com
Tfn 0723023578


 

 

 

 

Länsombud

Hallands län
Eva Dahlstrand,
E-post 
eva.dahlstrand(at)hotmail.com
Tfn. 0739-85 56 01


Västmanlands län
Christina Hahre
E-post 
cristinahahre(at)hotmail.com
Tfn. 0707890338


Värmlands län
Thore Jansson
E-post 
thore(at)futureconsulting.se
Tfn. 0701 904593


Västernorrlands län
Ilva Edvinsson
Epost 
iedvinsson(at)gmail.com
Tfn. 0723109009


 

Länsombud

Skåne län
Lena Mårtensson
E-post
martenssonlena(at)gmail.com
Tfn. 0705 299799


Skåne län
Göran Dreveborn
E-post 
goran.dreveborn(at)telia.com
Tfn.076 8237723


Västra Götalands län
Ann-Helene Danielsson
E-post 
annhelendanielsson(at)gmail.com
Tfn.0703166241


Stockholms län
Carina Bindzau
E-post 
carina(at)bindzau.net

Tfn.0707603517 

Back to Top