Registrering av ensamkommande barn/unga

När en ensamkommande minderårig asylsökande kommer i kontakt med Migrationsverkets ansökningsenhet  registreras ett ärende om uppehållstillstånd:

Med hjälp av tolk registreras uppgifter om namn, ålder, nationalitet och  familjeförhållande på en standardiserad blankett dessutom görs en intervju om hur de tagit sig till Sverige, skälen därför och en del andra omständigheter.
En basinformation ges om vad som fortsättningsvis kommer att ske avseende praktiska frågor och gällande asylprocessen.

Den minderårige informeras om rätten till ett offentligt biträde och också möjligen att kunna välja ett kvinnligt eller manligt biträde. Ingen information ges emellertid om rätten att själv kunde välja ett särskilt biträde eller ombud.
Efter det att barn/unga registrerats, intervjuats, fotograferats, lämnat fingeravtryck och en förfrågan om hälsan gjorts görs  en anmälan till socialtjänsten i ankomstkommunen, överförmyndarmyndigheten underrättas om behovet av en god man och utifrån en databaserad biträdeslista kontaktas ett offentligt biträde som inte sällan bekräftar den minderårigas asylansökan med vändande fax/pst utan att ha träffat sin huvudman.. 
Förordnande av god man kan dröja och mottagningsprocessen har alltså påbörjats innan god man förordnats.
Det första mötet med Migrationsverket kan  vara fyllt av oro, rädsla, osäkerhet och trötthet efter en lång och påfrestande resa. Kanske har barn/unga också med sig en del förmaningar, från anhöriga, smuglglare, goda vänner,  om vad han/hon ska säga eller inte säga.
Behovet av stöd och råd av en god man i det här skedet är stort.

Då de uppgifter och omständigheter barn och ungdomar lämnar vid registreringstillfället ligger till grund för kommande asylutredning är det viktigt att handläggaren ställer relevanta frågor som till exempel  om han/hon är i människohandel eller har utnyttjas i olika avseenden i hemlandet eller på vägen hit, HBTQ frågor och vara observant på om det finns en Aspergers syndrom- eller autism  problematik som kan innebära ett hinder att redogöra för asylskälen. 
Gode män har uppfattningen att det inte rutinmässigt sker vilket är ytterligare en anledning till att en ställföreträdare skall vara närvarande för att bevaka att barn och ungdomar ges tillfälle att redogöra för alla omständigheter 
Det finns ingen anledning att ifrågasätta Migrationsverkets eller enskilda handläggares intentioner att mottagningen ska vara korrekt och följa rättsliga ställningstaganden. Men det finns det anledning till kritik för att Migrationsverket inte medverkat till att barns rättigheter garanteras  genom en godtagbar insyn och för att inte medverkat till att gode män ska vara närvarande vid registreringen. 
Den kritiken kan också riktas mot landets 230 överförmyndare samt till SKL som inte uppmanat kommunerna att snabbare förordna gode män som kan närvara vid registreringstillfället.

Återflyttning av vårdnaden till föräldrarna - inte alltid av godo
Om en särskilt förordnad vårdnadshavare utsetts, kommer den biologiska föräldern finna att han eller hon enligt svensk lag inte längre är vårdnadshavare för sitt barn, till exempel om föräldern och barnet återförenas i Sverige.
För att återfå vårdnaden måste föräldern väcka talan i tingsrätten enligt 6 kap. 10 § FB.
Enligt 6 kap 2 a §  FB ska barnets bästa vara avgörande för alla beslut om vårdnad, boende och umgänge.

Vid bedömningen av vad som är bäst för barnet skall det fästas avseende särskilt vid

- risken för att barnet eller någon annan i familjen utsätts för övergrepp eller att barnet olovligen förs bort eller hålls kvar eller annars far illa, och
- barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna.

 

Hänsyn skall tas till barnets vilja med beaktande av barnets ålder och mognad. Lag (2006:458).

Det är således ett grundligt förfarande innan vårdnaden återflyttas till föräldern  men inte lätt för barn/unga att komma med invändningar om så skulle vara fallet. 
Efter det att vårdnaden återflyttas till föräldern förväntas barn/unga flytta ihop med föräldern vilket inte sällan innebär att de får byta bostadsort, avbryta sina studier samt  lämna kamratkretsen. 
Efter flera är av självständighet får de nu återgå till familjens rutiner, gamla vanor och med uppgift att vara förälderns guid till det svenska samhället och tolk.

En svår omställning som kan leda till konflikter som socialtjänst och ställföreträdare bör uppmärksamma. 

Styrelsemötet 21/8 2018

Om ankomstcenter:

 

Mottagandeutredningen har utrett om det är möjligt att inrätta ankomstcenter för ensamkommande barn. De ensamkommande skulle då, liksom vuxna asylsökande och barn i familj, stanna i ankomstcentren under 30 dagar och få information, stöd och hjälp. Prövningen skulle påbörjas under denna första tid i Sverige. Under den inledande tiden skulle det också vara möjligt att utreda om ett barn har en lämplig anknytningsperson i landet som kan ta del i omhändertagandet av barnet innan anvisning till en kommun sker, och genomföra en eventuell åldersbedömning. Utredningen kommer dock fram till att de förutsättningar som nu finns inte motiverar en förändring. Kring detta har RGMV vissa åsikter.

Gode män Vårdnadshavare, RGMV har tidigare framfört till regeringen att särskilda mottagningsboende bör anordnas för ensamkommande asylsökande barn och unga. RGMV delar således Mottagandeutredningens förslag att ensamkommande barn och unga ska tas emot i ett statligt ankomstboende liknande det för vuxna asylsökande.

I utredningen nämns att ett alternativ är att barnet enbart företräds av det offentliga biträdet under asyl- och åldersutredningen i ankomstcentret – och alltså inte av en god man. Detta motiveras bland annat med att barnet/ungdomen endast bör ha en god man under sin tid i Sverige, och svårigheten att förordna gode män som snabbt kan vara på plats på ankomstcentret. Nuvarande förordning skulle riskera att tiden på handläggningscentret förlängs.
RGMV vill dock betona vikten av att en gode man snabbt förordnas och menar – vilket också tidigare framförts – att den unga, nyanlända personen ska ges möjlighet att inte endast möta myndighetspersoner.

Beträffande lokaliseringen anser utredningen att ankomstcenter ska placeras i närheten av flygplatser med internationella avgångar, det vill säga företrädesvis till storstadsområdena. I den frågan har föreningen ännu inte tagit ställning. Det finns givetvis både för- och nackdelar med en sådan placering och styrelsen ser gärna att föreningens medlemmar kommer med tankar om lokaliseringen.

Sammanfatningsvis delar RGMV  i huvudsak  Mottagandeutredningen förslag och det resonemnag som redovisas men inte i alla delar utredningens slutsatser.

Migrationsverket tillämpar gymnasielagen

För Migrationsverkets handläggning av ansökningar om tillfälliga uppehållstillstånd för gymnasiestudier innebär Förvaltningsrättens dom i Malmö tills vidare inga förändringar. Det innebär att sänkt beviskrav fortfarande gäller vad avser identitet för de som ansöker. 

Iövrigt att den som studerar eller har för avsikt att studera på gymnasieskola men fått avslag på sin asylansökan kan, om vissa villkor uppfylls, från och med den 1 juli 2018 ansöka om uppehållstillstånd för gymnasiestudier på introduktions program, nationella program, Komvux, särvux, folkhögskola och de så kallade yrkespaketen.
Lagändringen är tillfällig och ansökan måste skickas in mellan den 1 juli och 30 september 2018 och den sökande måste befinna sig i Sverige när ansökan görs.

För att omfattas 

-ska en första ansökan om uppehållstillstånd som ensamkommande barn ha registrerats hos Migrationsverket den 24 november 2015 eller tidigare.


-Beslutet om utvisning ska ha fattats när den sökande är 18 år eller äldre.


-Beslutet om utvisning ska ha fattats 15 månader eller senare från registreringsdatumet, men tidigast den 20 juli 2016.

-Väntetiden på beslut var mer än 15 månader och beslutet om utvisning delgavs den 20 juli 2016 eller senare

Även sökande som har överklagat sitt asylärende till domstol och väntar på ett beslut på sin asylansökan kan omfattas och vill ansöka om uppehållstillstånd på grund av gymnasiestudier om de uppfyller villkoren och ska skicka sin ansökan till Migrationsverket. Som i alla ärenden där en person beviljas ett tillstånd kontrolleras om personen har begått brott eller om det finns något som pekar på att personen skulle kunna utgöra en säkerhetsrisk.

Ny möjlighet för ensamkommande underåriga

Den som studerar eller har för avsikt att studera på gymnasieskola men  fått avslag på sin asylansökan kan, om vissa villkor uppfylls, från och med den 1 juli 2018 ansöka om uppehållstillstånd för gymnasiestudier på introduktions program, nationella program, Komvux, särvux, folkhögskola och de så kallade yrkespaketen.
Lagändringen är tillfällig och ansökan måste skickas in mellan den 1 juli och 30 september 2018 och den sökande måste befinna sig i Sverige när ansökan görs.

För att omfattas

-ska en
första ansökan om uppehållstillstånd som ensamkommande barn ha registrerats hos Migrationsverket den 24 november 2015 eller tidigare.


-Beslutet om utvisning ska ha fattats när den sökande är 18 år eller äldre.


-Beslutet om utvisning ska ha fattats 15 månader eller senare från registreringsdatumet, men tidigast den 20 juli 2016.

-Väntetiden på beslut var mer än 15 månader och beslutet om utvisning delgavs den 20 juli 2016 eller senare

Även sökande som har överklagat sitt asylärende till domstol och väntar på ett beslut på sin asylansökan kan omfattas och vill ansöka om uppehållstillstånd på grund av gymnasiestudier om de uppfyller villkoren  och ska skicka sin ansökan till Migrationsverket. Som i alla ärenden där en person beviljas ett tillstånd kontrolleras om personen har begått brott eller om det finns något som pekar på att personen skulle kunna utgöra en säkerhetsrisk.

Skriftlig ansökningsprocess
Den som ansöker behöver inte ta sig personligen till Migrationsverket för utredning, utan hela ansökningsprocessen, från ansökan till beslut, är i normalfallet skriftlig.

På migrationsverket.se finns en ansökningsblankett att ladda ner, Ansökan om uppehållstillstånd för gymnasiala studier, blankett nummer 168011 och information om vad som behövs för att en ansökan ska betraktas som komplett.
Bland annat  ska sökande intyga att studier bedrivs  eller att det finns en avsikt att studera samt en individuell studieplan eller motsvarande planeringsdokument alternativt dokument som visar tidigare studier i Sverige på grundskolenivå eller gymnasienivå.  Informationen finns på svenska, engelska, arabiska, dari och persiska.

Fyll i ansökningsblanketten och skicka den till Migrationsverket 
Fyll i blanketten på datorn och skanna in dokumentet med din individuella studieplan eller motsvarande dokument alternativt skicka per e-post, vanlig post  eller ämna in ansökan till något av Migrationsverkets kontor. Den e-postadress du ska använda beror på var någonstans i landet du bor.
Efter att Migrationsverket har prövat din ansökan, handläggningstiden är för närvarande omkring två månader, skickas beslutet i brev till angiven adress.får du beslutet i ett brev som skickas till den adress du har angett i din ansökan.

Adresser

Migrationsverket
Box 1323
751 43 UPPSALA
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

 

Migrationsverket
Box 507
169 29 SOLNA
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

 

Migrationsverket
Box 1087
405 23 GÖTEBORG
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

 

Migrationsverket
Box 3147
200 22 MALMÖ
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

 

(Källa Migrationsverket)

Protokoll: Årsmöte för Riksföreningen Gode män Vårdnadshavare RGMV

Plats: Klockargården hotell Tällberg

Datum: 27 maj 2018

Närvarande: Johnny Samuelsson, P-O Nygren, Eva Wennberg, Gunilla Öhman och Birgitta Målar (Anmält förhinder, Karin Senter och Viveca Kittredge)

  1. Årsmötets öppnande
    Johnny Samuelsson hälsade välkommen och förklarade årsmötet öppnat.
  2. Fråga om årsmötets stadgeenliga utlysande
    Årsmötet beslutade att årsmötet var behörigen utlyst.
  3. Val av ordförande för mötet
    Årsmötet beslutade att välja Johnny Samuelsson till mötesordförande.
  4. Val av sekreterare för mötet
    Årsmötet beslutade att välja Eva Wennberg  till mötessekreterare.
  5. Godkännande av dagordning
    Årsmötet beslutade att fastställa dagordningen.
  6. Fastställande av röstlängd
    Årsmötet beslutade att denna punkt ej är aktuell.
  7. Val av rösträknare
    Årsmötet beslutade att denna punkt ej är aktuell.
  8. Styrelsens verksamhetsberättelse
    Mötet beslutade att godkänna verksamhetsberättelsen.
  9. Styrelsens ekonomiska berättelse
    Mötet beslutade att godkänna den ekonomiska berättelsen.
  10. Revisorns berättelse
    Denna punkt är ej aktuell.
  11. Fråga om ansvarsfrihet för styrelsen
    Årsmötet beslutade att bevilja styrelsen ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2018-2019.
  12. Val av styrelse

Valdes
Johnny Samuelsson
P-O Nygren
Karin Senter
Eva Wennberg
Viveca Kittredge
Ann-Helene Danielsson

  1. Val av adjungerade ledamot

    Valdes
    Linn Öst Nori, advokat
  2. Val av valberedning

    Valdes
    Christina Hamnö
    Margareta Åhlen
  3. Val av revisor
    Bordlades
  4. Val av kassör
    Bordlades
  5. Fastställande av medlemsavgift
    Mötet föreslog att nuvarande medlemsavgift 100 kronor per år ska gälla 2018-19.
  6. Inkomna motioner
    Förslag till stadgeändring bifalles.
  7. Budgetplan för kommande verksamhetsår
    Föreningens ekonomiska verksamhet är begränsad och föranleder inte en budgetplan.
  8. Övriga frågor
    Eva Wennberg tog upp frågan om föreningens deklaration och möjligheten till befrielse från att deklarera.


  1. Mötets avslutande
    Johnny Samuelsson förklarade mötet avslutat.
  2. Protokollet korrigerades vid styrelsemötet 2018-06-28 och förklarades därefter omedelbart justerat.

 

……………………………….                    ……………………………………

Johnny Samuelsson                                       P-O Nygren

Ordf.           Vice ordf.

 


Protokoll fört vid konstituerande  möte med RGMV

Plats: Klockargården hotell Tällberg

Datum: 27 maj 2018

Närvarande: Johnny Samuelsson, P-O Nygren, Eva Wennberg, Gunilla. (Anmält förhinder, Karin Senter och Viveca Kittredge)

Mötets öppnande
1 .
Johnny Samuelsson hälsade välkommen och förklarade årsmötet öppnat.

2.Val av ordförande för mötet
Mötet valde Johnny Samuelsson till mötesordförande.

3.Val av sekreterare för mötet
Mötet valde Eva Wennberg till mötessekreterare.

4. Fastställande av styrelse

Johnny Samuelsson
P-O Nygren
Karin Senter
Eva Wennberg
Viveca Kittredge
Ann-Helene Danielsson

5.Val av adjungerade ledamöter
Linn Öst Nori

6.Val av talespersoner
Mötet valde Johnny Samuelsson och P-O Nygren till talespersoner för föreningen.

7.Firmatecknare
Mötet beslutade att Johnny Samuelsson och Eva Wennberg gemensamt är firmatecknare.

8.Administratörer Facebook och Twitter, ansvarig utgivare och redaktörer för nyhetsbrev
Mötet beslutade att bordlägga denna fråga.

9.Verksamhet 2018-2019
Mötet diskuterade olika förslag som kommer att presenteras närmare så snart man har tydliga förslag till inriktning under kommande period.

10. Övriga frågor
Inga övriga frågor anmäldes

11. Mötets avslutande
Johnny Samuelsson förklarade mötet avslutat.

Protokollet korrigerades vid styrelsemötet 2018-06-28 och förklarades därefter omedelbart justerat.

 

……………………………….                    ………………………………

Johnny Samuelsson                                      P-O Nygren

Ordförande                                                   Vice ordf.

Rätten och möjligheter till familjeåterförening för ensamkommande underåriga

Asylrätten ska värnas liksom rätten till familjeåterförening och ensamkommande underåriga som beviljats uppehållstillstånd i 13 månader ska undantas från vad som sägs i Lag 2016:752 då det inte kan anses rimligt att jämställa ensamkommande underåriga i en utsatt situation med vuxna och i förekommande fall begränsa deras möjlighet att återförenas med sin familj. 
Sedan 2016-07-20 har över 11000 föräldrar ansökt om uppehållstillstånd i Sverige för att kunna återförena med sin son eller dotter. I 6605 fall har  deras ansökan beviljats men i de fall deras son eller dotter har ett tillfälligt uppehållstillstånd på 13 månader är möjligheterna till en återförening i Sverige mycket begränsade.


När Lagen, 2016:752 om tillfälliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige trädde i kraft den 20 juli 2016 innebar det att huvudregeln i svensk lagstiftning om familjeåterförening och FN:s Barnkonvention om barns rätt helt eller delvis sattes ur spel. Förutom att de uppehållstillstånd som beviljades var tillfälliga och tidsbestämda begränsades även möjligheten till familjeåterförening.

Sedan lagen trädde i kraft fram till 2018-06-01 har 1700 ensamkommande underåriga beviljats tillfälliga tidsbestämda uppehållstillstånd. 652 av dem som flyktingar i tre år vilket innebär att föräldrar kan få uppehållstillstånd. Men för föräldrar till över 1000 underåriga som beviljats uppehållstillstånd i 13 månader som alternativt skyddsbehövande är möjligheterna till uppehållstillstånd mycket begränsade. (Uppehållstillstånd på grund av anknytning till en flykting beviljas om flyktingen bedöms ha välgrundade utsikter att beviljas ett permanent uppehållstillstånd. Uppehållstillstånd på grund av anknytning till alternativt skyddsbehövande ska inte beviljas.)

För ungdomar som levt ett självständigt liv i många år är det inte alltid positivt att flytta ihop med familjen och långt ifrån alla föräldrar som har sin son eller dotter i Sverige ansöker om familje återförening. Men många gör det och sedan den 20 juli 2016 fram till 1 juni 2018 har 11012 ärenden inkommit  till Migrationsverket  från föräldrar  med barn i Sverige.

I 6605 fall har  deras ansökan om uppehållstillstånd beviljats men över 4000 har fått avslag av olika anledningar. I en del fall kan det handla om att sonen eller dottern fått tillstånd som alternativt skyddsbehövande eller att de hunnit bli myndiga på grund av en utdragen handläggning då åldern vid beslutstillfället är avgörande vid en ansökan.

Om uppehållstillstånd beviljats på grund av särskilt ömmande omständigheter kan en eventuell familjeåterförening normalt kunna ske i familjens hemland, enligt Migrationsverket bedömning, eftersom de inte anses vara i behov av skydd och därför finns ofta inte några hinder för att återförenas med familjen i hemlandet. (Uppehållstillstånd ska inte beviljas enligt bestämmelsen om synnerligen eller särskilt ömmande omständigheter. Om uppehållstillstånd inte kan ges på någon annan grund ska uppehållstillstånd beviljas en utlänning som befinner sig i landet om ett beslut att neka uppehållstillstånd skulle strida mot Sveriges internationella åtaganden.)

Huvudregeln

Ensamkommande underåriga som beviljats uppehållstillstånd som alternativt skyddsbehövande bör därför undantas från de inskränkningar och begränsningar som är ett hinder för familjeåterförening. Huvudregeln i svensk lagstiftning ska tillämpas som anger att om familjeåterförening inte bedöms kunna ske någon annanstans får familjen uppehållstillstånd i Sverige, förutsatt att vissa kriterier uppfyllsOm uppehållstillstånd beviljas som flykting eller annan skyddsbehövande har den ensamkommande underårigas föräldrar rätt till uppehållstillstånd i Sverige enligt 5 kap. 3 § 4 UtlL., förutsatt deras son eller dotter  är under 18 år, ogift, ansökan inte grundar sig på oriktiga uppgifter, relationen inte är ett skenförhållande eller framstår som oseriös, avsikten är att leva tillsammans och att släktskapet kan bevisas.

FN:s Barnkonvention

-Enligt vad som sägs i FN:s Barnkonvention om barns rätt till familjeåterförening som Sverige förbundit sig att följa, bland annat vad avser familjeåterförening, är det förenligt med barnets bästa att leva tillsammans med sin familj. För att tillgodose barns rättigheter enligt barnkonventionen och utifrån vad som kan anses vara deras  bästa och i övrigt vad som sägs i FN:s Barnkonvention om barns rättigheter, ska barn så långt det är möjligt kunna bli omvårdnat av sina föräldrar..

Svensk rätt

-Då ensamkommande underårigas ålder vid beslutstillfället är avgörande vid en ansökan om om familjeåterförening kan en utdragen handläggning innebära att de hinner bli myndiga innan Migrationsverket fattat beslut i frågan. 
Svensk rätt förbinder svenska myndigheter, som Migrationsverket och Socialtjänsten, att efterforska nära anhöriga till ensamkommande underåriga.  Arbetet med efterforskning ska starta så snart de sökt asyl. Under tiden som de är asylsökande är det Migrationsverket som ansvarar för efterforskningen, § 2 d förordningen (1994:36) mottagande av asylsökande m.fl.

Om uppehållstillstånd beviljas övertar Socialtjänsten ansvaret för efterforskning och har därutöver dessutom ansvaret vad avser umgänge/återförening utifrån 1 kap. 2 § SoL. Särskilt ska socialtjänsten beakta vad hänsynen till barn/ungas bästa kräver och insatser på individnivå, det vill säga utrednings,-stöd och behandlingsinsatser. (Socialstyrelsens vägledning)


Det kan ifrågasättas om handläggningen är tillräckligt effektiv och om gällande regelverk följs då gode män, särskilt tillförordnade vårdnadshare och offentliga biträden har erfarenheter av att förhållandevis många ensamkommande hinner bli myndiga före Migrationsverkets beslut.
Särskilt anmärkningsvärt är att Socialtjänsten inte tar ansvar varken för efterforskning eller den del av umgänget som gäller återförening. Den omständigheten bidrar till att en samverkan mellan myndigheterna uteblir och att handläggningen fördröjs.

Återförening i hemlandet

de fall ensamkommande underåriga själva vill att återföreningen ska ske i hemlandet ska åtgärder vidtas som möjliggör detta. Till exempel genom en ändamålsenlig utbildning som kan leda till en anställning i hemlandet. En sådan åtgärd möjliggör att de kan återvända till hemlandet, bidra till familjens försörjning och i förekommande fall vara behjälpliga med att återbetala familjens lån för resan till Sverige. Att återvända ”tomhänta” är för många inte möjligt.

Från kaos till stabilitet

Den kaotiska situation som rådde 2015 innebar stora påfrestningar på asylmottagningen och flera myndigheter. Idag har förhållandena stabiliserats i flera avseenden så har till exempel Migrationsverkets handläggningstider för första gången på över två år i maj 2018 understigit 500 dagar i barnärenden. Den tillfälliga lagen och kontroller av inre-och yttre gräns har inneburit att antalet registrerade ensamkommande underåriga asylsökande minskat från 35369 2015 till 417 i slutet av maj 2018.

Däremot har situationen förvärrats vad avser den psykiska hälsan hos många ungdomar, kriminalitet, gängbildningar och ett omfattande drogmissbruk har eskalerat och är i det närmaste utom kontroll.

Förutom höga kostnader för asylmottagningen är den problematiken viktig att komma till rätta med. Alla åtgärder som kan bidra till att vända den negativa utvecklingen med ungas psykiska ohälsa, kriminalitet och drogmissbruk bör prövas.Men att inskränka rätten till familjeåterförening är ingen framkomlig väg det kan däremot ett undantag från begränsningen till familjeåterförening vara liksom regeringens beslut om den särskilda lagen om uppehållstillstånd för gymnasiestudier och beslutet att kostnadsersättning ska kunna lämnas till elever som deltar i lärlingsliknande utbildning inom vissa introduktionsprogram.

Den 13 juni antog riksdagens regeringens förslag att inkorporera barnkonventionen i svensk lag. Den 1 juli 2018 har regeringen att besluta om de tillfälliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige som trädde i kraft för snart två år ska gälla sista delen av giltighetstiden och om rätten till familjeåterförening även ska gälla för ensamkommande underåriga med uppehållstillstånd som alternativt skyddsbehövande.

Johnny Samuelsson, god man

 

  

Årsmöte

Tällbergsgården i Leksand

Adress: Holgattu 1, 793 70 Tällberg

Telefon0247-508 50

http://tallbergsgarden.se/sv/?cookieChecked=true

 

 

Lördag 26 maj 2018

12.30 Lunch,  Tällbergsgården
14.00 - 17.30 Samtal
18.30 Middag


Söndag 27 maj

09.30-10.15 Årsmöte, Tällbergs gården
10.30-12.00 Konstituerande styrelsemöte


P-O Nygren 
E-post perolof47nygren@gmail.com 
Mobil 070 2372910                      

Johnny Samuelsson 
E-post aej@telia.com 
Mobil 0704 820410


 

Dagordning  årsmöte

 

1 Mötets öppnande

2 Mötets behörighet

3 Val av mötets ordförande

4 Val av mötets sekreterare

5 Godkännande av dagordning

6 Fastställande av röstlängd

7 Val av justeringsmän, tillika rösträknare

8 Styrelsens verksamhetsberättelse för det avslutade verksam          hetsåret

9 Ekonomisk berättelse för det avslutade verksamhetsåret

10 Revisorns berättelse för det avslutade verksamhetsåret

11 Fråga om ansvarsfrihet för styrelsen

12 Val av styrelse

13 Val av adjungerad ledamot

14 Val av valberedning

15 Val av revisor

16 Val av kassör

17 Fastställande av medlemsavgift

18 Inkomna motioner

19 Verksamhets- och budgetplan för kommande verksamhetsår

20 Övriga frågor

21 Mötets avslutande

 


 



Dagordning Konstituerande styrelse möte 

 

1 Mötets öppnande

2 Val av mötets ordförande

3 Val av mötets sekreterare

4 Val av justerare

5 Fastställande av styrelse

6Val av talepersoner

6 Firmatecknare 

7 Val av administratörer för Facebook och Twitter, hemsida samt ansvarig utgivare och redaktörer för nyhetsbrev

7 Verksamhet  2018-2019 

8 Övriga frågor

9 Mötets avslutande

 


 

Verksamhetsberättelse 2017-2018

 

Under verksamhetsåret har  RGMV, liksom föregående år haft några huvudsakliga fokusområden:

bättre villkor och förutsättningar för gode män och vårdnadshavare, god man jour samt en till behov och förutsättningar anpassad skolgång för nyanlända ensamkommande underåriga.

Nya medlemmar har tillkommit men totalt har antalet medlemmar  minskat i takt med att färre ensamkommande underåriga söker sig till Sverige, många fått sin ålder uppdaterad till myndighetsålder eller högre och på grund av försämrade villkor och förutsättningar att utföra uppdraget. 
Enligt den statistik länsstyrelsen redovisat har antalet gode män i det närmaste halverat från omkring 14000 2016 till 7000 2017 och i många fall har även ersättningar halverats. 

Föreningens hemsida har under året haft över cirka 30000 besökare och nyhetsbrevet till medlemmar, myndigheter, organisationer, media med flera som utkommit varje månad under året är uppskattat. Föreningen finns också på Facebook och Twitter.


Allt arbete i föreningen sker på ideell grund vilket innebär att medlemmar i styrelsen själva står för kostnader vad avser hotellkostnader, resor i samband med föreningens möten och administrativa kostnader som kan uppstå.

I viss utsträckning har föreningen kunnat subventionera vissa kostnader genom inkomna medlemsintäkter men  huvuddelen har medlemmar i styrelsen själva stått för.

Styrelsemöten och AU-möten har genomförts enligt vad som anges i föreningens stadgar. Arbetet med att uppnå föreningens mål i olika frågor har fortgått parallellt med att ledamöter i styrelsen och länsombud haft ofta tidskrävande uppdrag som god man och vårdnadshavare.

 

Men trots sådana omständigheter har arbetet varit framgångsrikt i olika avseenden. Det finns anledning att tro att RGMVs synpunkter i olika frågor som framförts i remissvar och i andra sammanhang fått gehör.


Under verksamhetsåret året har Gode Män Vårdnadshavare, RGMV  bland annat mött Justitie-och Inrikesminister Morgan Johansson och Migrations- och biträdande Justitieminister Heléne Fritzon samt Riksdagens civilutskott.

Remissyttrande avseende SOU 2017:96 - Utvidgat hinder mot erkännande av utländska barnäktenskap  och en skrivelse ”Ett nytt rättssäkert, ändamålsenligt och effektivt mottagande av ensamkommande asylsökande barn/unga, och ett tydliggörande av god man-uppdraget”  har tillsänts regeringen.


Stabilitet och kontinuitet har sedan föreningens tillkomst varit utmärkande för styrelse och på senare år även länsombud. Föreliggande stadgar syftar till en modernisering av styrelsearbetet, ett ökat medlemsinflytande och möjlighet till rådrum, ändrar inte på det förhållandet.

 

Under kommande verksamhetsår avser Gode Män Vårdnadshavare, RGMV att driva de frågor som fastställts i föreningens stadgar, medvetna om att saker och ting kan ta tid men förr eller senare kan ge resultat.

 


 

Valberedningens förslag till styrelse för RGMV, Riksföreningen gode män/särskilt förordnade vårdnads havare - 2018

 

Johnny Samuelsson,

Borrby, Skåne

070 4820410

E-post Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Karin Senter,

Stockholm, Uppland

0730 238493

E-post Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

 

P-O Nygren,

Karlsborg-Hjo, Västra Götaland

070 2372910

E-post Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

 

Eva Wennberg,

Knutby, Uppland

073 8554499

E-post Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

 

Viveca Kittredge,

Tystberga, Södermanland

072 3023578

E-post Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

 

Birgitta Målar,

Dalarna

0709-181564

E-post Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

 

Adjungerad ledamot

Linn Öst Nori, advokat, innehavare av

Öst Nori Advokatbyrå AB

08 505 86542, 070 727 75 39

E-post Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

 

Revisor

Vi har inget förslag

 

Samtliga föreslagna ledamöter har förklarat sig villiga att åta sig uppdraget.

Enligt det uppdrag vi fått och mot bakgrund av förslag till stadgeändringar föreslår vi inga suppleanter och överlåter till styrelsen att inom sig fördela de olika uppdragen.

 

2018-05-05

Valberedningen

Christina (Kia) HamnöMargareta Åhlen

 

Valberedning

Christina (Kia) Hamnö 

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

0176-274092, 070 6668401 

Margareta Åhlen

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

070 5421684

 




Stadgar 2018-2019

 

§ 1 Förening och hemort
Riksföreningen Gode män Vårdnadshavare till ensamkommande underåriga, RGMV är en ideell förening med verksamhet i hela riket. Föreningens säte fastställs av styrelsen.

 

§ 2 Gode Män Vårdnadshavare är religiöst och partipolitiskt oberoende och ska organiseras enligt demokratiska principer varvid individuellt inflytande och ansvarstagande eftersträvas. Föreningen har att respektera alla människors lika värde och ska möjliggöra för dem som är aktiva inom föreningens organisation, att söka nya kunskaper och erfarenheter och ges möjlighet att förmedla den kunskapen

§ 3 Verksamheten organiseras med en samordningsgrupp, arbetsgrupper, länsombud, valberedning samt adjungerade ledamöter.

a. I samordningsgruppen sk fem ledamöter ingå som utifrån stadgar och medlemmars intressen beslutar om verksamheten, förvaltar föreningens tillgångar, verkar för föreningens framåtskridande, utser talespersoner och i övrigt de funktioner som kan behövas. Bestämmer tid och plats för årsmötet och kallar till det.

b.Arbetsgrupper med  inriktning på ett speciellt område

c.Länsombud erbjuder kostnadsfri, opartisk och konfidentiell rådgivning, informerar om Gode Män Vårdnadshavares verksamhet och rapporterar om förhållanden i respektive län

d.I valberedning ingår 1-2 personer som väljs på årsmötet för en period av ett år och föreslår  vilka som ska ingå i Samordningsgruppen, följer föreningens verksamhet samt hur föreningen utvecklas.

e.Årsmöte, ordinarie årsmöte hålls vår eller höst  varje år. För att vara behörigt utlyst ska föreningens medlemmar meddelas senast tre veckor i förväg. Kallelse till årsmöte samt årsmötes handlingar publiceras på föreningens hemsida samt via e-post. Röstning, vad avser frågor vid årsmöte kan ske, förutom närvaro vid årsmötet med brev eller e-mail. I det senare fallet skall avgiven röst inkommit till föreningen två veckor före årsmötet vilket även gäller motioner.

Följande ärenden ska behandlas på ordinarie årsmöte

1 Mötets öppnande,2 Mötets behörighet,3 Val av mötets ordförande,4 Val av mötets sekreterare,5 Godkännande av dagordning,6 Val av två justeringsmän, tillika rösträknare,7 Verksamhetsberättelse för det avslutade verksamhetsåret, 8 Ekonomisk berättelse för det avslutade verksamhetsåret,9 Fråga om ansvarsfrihet för samordningsgruppen,10 Verksamhets- och budgetplan för kommande verksamhetsår,11 Fastställande av medlemsavgift,12 Val av samordningsgrupp,13 Val av talespersoner, 14 Val av valberedning,15 Inkomna motioner,16 Övriga frågor,17 Mötets avslutande


f.Extra årsmöte, om samordningsgruppen, eller hälften av föreningens medlemmar kräver detta, kallar styrelsen till extra årsmöte. På ett extra årsmöte kan bara de ärenden som nämnts i kallelsen behandlas.


Gemensamt för föreningens möten
De möten som Samordningsgruppen, Arbetsgrupper och Länsombud kallar till är öppna innebärande att de som har intresse av att delta efter föranmälan kan göra det.


§4 
Medlemskap, som medlem antas intresserade som varit, är eller avser att vara gode män och vårdnadshavare samt i övrigt de som delar föreningens värderingar, godkänner dessa stadgar, stödjer föreningens verksamhet. 


Associerat medlemskap beviljas lokala godman föreningar samt därmed liknande organisationer. Associerad medlem betalar ingen medlemsavgift har yttrande- och förslagsrätt dock ej rösträtt.  Ansökan om associerat medlemskap kan göras med e-post och beslutas av Samordningsgruppen

Medlem som vill utträda ur föreningen, ska skriftligt anmäla detta till styrelsen och anses därmed omedelbart ha lämnat föreningen. Medlem som allvarligt skadar föreningen kan avstängas av samordningsgruppen som även kan bestämma om upphävning av ett beslut om uteslutning om det föreligger skäl för det.

§ 5 Rösträtt

Endast medlem som erlagt medlemsavgift, är registrerad och upptagen i röstlängden äger rösträtt, yttranderätt och förslagsrätt vid årsmöte. Röstning kan ske genom personlig närvaro eller e-post.

§ 6 Röstetal

Alla frågor som behandlas på årsmöte, extra årsmöte eller samordningsmöte avgörs i första hand i konsensus…………

§ 7 Stadgeändring

Ändring av föreningens stadgar görs vid ordinarie årsmöte alternativt då samordningsgruppen anser det befogat. Då stadgeändring ska ske, måste förslaget delges medlemmarna och för att vara giltigt och ändringen antas med ………..

§ 8 Upplösning

Förslag om föreningens upplösning får framläggas endast på ordinarie årsmöte. Att upplösning ska behandlas måste framgå av kallelsen. Föreningen kan inte upplösas så länge minst fem medlemmar inte godkänner upplösningen.

Vid upplösning ska föreningens skulder betalas. Därefter ska föreningens eventuella tillgångar gå till verksamhet i enlighet med föreningens syfte. Hur detta ska ske beslutas på det sista årsmötet

§ 9 Verksamhetsår. Föreningen tillämpar ett brutet verksamhetsår.

§ 10 Firmateckning. Föreningens firma tecknas av utsedda personer var för sig

 

§ 11 Syfte och mål
Uppdraget som god man för ensamkommande underåriga har  blivit ett specialområde som till karaktären i flera avseenden skiljer sig från ett ordinärt godman- och förvaltarskap, och även från särskilt tillförordnade vårdnadshavares uppdrag. Möten med andra kulturer och religioner är karakteristiskt för uppdraget, liksom att samtal under en relativt lång tid måste föras med hjälp av tolk. Huvudmannen är asylsökande vilket innebär en speciell process, och anhöriga kan saknas eller finnas i en annan världsdel.

En god man (GM) och vårdnadshavre (SFV) är en viktig länk mellan ensamkommande underåriga och det svenska samhället. Gode män Vårdnadshavare ser ett värde i att medborgare med livs-och arbetslivserfarenhet från olika delar av samhällsstrukturen, fristående och oberoende men i samverkan med myndigheter, förvaltningar och organisationer, ges tillfälle att delta i utvecklingen av demokrati och vara delaktiga i samhällsbyggnaden.

Men de som förordnas och utses ska vara professionella i meningen kompetenta, rättrådiga och i övrigt lämpliga. Villkor och förutsättningar ska vara sådana att  uppdraget kan utföras som lagstiftaren avsett så att ensamkommande underåriga får den hjälp som kan behövas, sina rättigheter tillgodosedda och i övrigt vad som kan anses vara för deras bästa.

Det förutsätter att mottagandet är rättssäkert och effektivt, en samordning och samverkan mellan myndigheter och civilsamhället och en tydlighet vad avser underårigas rättigheter och skyldigheter. En utebliven samverkan och samordning innebär att villkoren för förordnandet och förutsättningarna för uppdraget varierar för gode män, och att  underårigas  möjligheter att få den hjälp som kan behövas och sina rättigheter tillgodosedda kan bero på var de bor. 
Centralt är också att det ansvar som åligger myndigheter och gode män tydliggörs, och att tillsyn och kvalitetskontroller sker.

 

Mål 

Gode män Vårdnadshavare ska verka för: 

1.att en fristående myndighet/organisation åläggs ansvaret för myndighetsutövningen vad avser ärenden som rör ensamkommande asylsökande underåriga och ansvara för förordnanden, entlediganden,  utbildning av gode män och vårdnadshavare samt boende för underåriga.

2. att tillsyner och kvalitetskontroller förstärks genom en ny myndighet där det civila samhället är representerat, vilken ersätter de sju länsstyrelser som idag har det övergripande tillsynsansvaret över överförmyndare/nämnd.

3. GM/SFV:s identitet är oklar i den meningen att organisationstillhörighet saknas och  statusen är otydlig. En nationell kravprofil och nationella urvalskriterier bör utformas  och någon form av formaliserad behörighet/auktorisation tillskapas. Benämningarna god man och särskild förordnad vårdnadshavare moderniseras.

4. att de villkor som är förenade med uppdragen är rimliga, förutsättningarna ändamålsenliga och likvärdiga över hela landet och att ”skyddsnät” vad avser försäkringsskydd och arbetsmiljöfrågor tillskapas.

5. att grund-och påbyggnads utbildningar anordnas och aktivt bidra till det för att tydliggöra förväntningar, vad som faller inom respektive utom uppdraget.

6. att  Barnkonventionen i tillämpliga delar inkorporeras i svensk lagstiftning.

7. att sprida information om uppdragen som GM/SFV då rollen som företrädare inte alltid förstås i av vare sig utövaren eller GM/SFV:s omvärld såsom ÖFN, offentligt biträde, socialtjänsten, skola, hälsovård, boende m.fl.  

8. att övergången  från GM till SFV som är  komplicerad och tidsödande, ges en effektiv lösning 

9. att de offentliga biträden som utses har den lämplighet som krävs för att kunna företräda ensamkommande underåriga.

10. att erbjuda kostnadsfri, opartisk och konfidentiell rådgivning.

11. att uppmärksamma gode män och vårdnadshavares vardagliga bekymmer men också övergripande frågor på nationell och internationell nivå.

12. att som en naturlig förlängning av av det formella ställförträdarskapet när det behovet finns utse kontaktpersoner som stöttar ungdomen efter 18-årsdagen.

 

 

Mål

Ensamkommande underåriga

Det är av grundläggande betydelse att samhällets ambitioner för ensam kommande underåriga tydliggörs. Gode män Vårdnadshavare har uppfattningen att mottagnings systemet ska anpassas för att ge en grundläggande trygghet samt tillvarata underårigas kompetens och förordar ett bemötande som inte är ensidigt inriktat på omhändertagande, vård och behandling utan ett övergripande syftet att de ska bli självförsörjande, kunna etablera sig och bidra till samhällsutvecklingen. Men sådana mål är idag otydliga eller inte förekommande. Det är Gode män Vårdnadshavares uppfattning:

1. att de förväntningar som finns på ensamkommande underåriga och det ansvar som åligger henne eller honom vad avser rättigheter och skyldigheter tydliggöras

2. att ett personligt mottagande sker från första stund med en god man närvarande vid registreringstillfället

3. att den utbildning som anordnas utgår från underårigas  behov och förutsättningar. Gode män Vårdnadshavare betonar särskilt vikten av tillgång och inriktning till yrkes-/lärlingsutbildningar och att skolplikt ska gälla även de som fyllt sexton år.

4. att ensamkommande ska särbehandlas i relation till dem som levt en längre tid i Sverige och en obligatorisk samhällsutbildning med bland annat sexualundervisning och samlevnad, en typ av undervisning som många ensamkommande inte tidigare haft tillgång till, behöver bli ett obligatorium.

5. att mottagningen ska främja en snabb etablering i arbets- och samhällslivet för   de som beviljas uppehållstillstånd och säkra en effektiv och rättssäker  asylprocess.

6. att ge asylsökande underåriga en grundläggande trygghet.

7. att anordna ett särskilt mottagningsboende efter ankomsten och direkt påbörja en obligatorisk utbildning som är anpassad efter individuella behov och  som kan leda till en anställning. 

8. att de som skall utvisas eller överföras men för att undvika verkställighet gått under jorden och i många fal hamnar i kriminalitet och drogmissbruk ska ges möjlighet till en yrkesutbildning som möjliggör ett återvändande och en framtid i hemlandet eller första asylland. De ska få slutföra sådana studier inom rimlig tid innan beslut  om utvisning  alternativt överföring verkställs. 

Talespersoner:

Johnny Samuelsson E-post: aej(at)telia.com  Mobil 0704 820410

P-O Nygren E-post: perolof47nygren(at)gmail.com Mobil 070 2372910     

RGMV E-post: inforgmv(at)telia.com 

Föreningens org.nr.8024665518 


Styrelse, länsombud och möten 2019-2020
Styrelsemötena är öppna vilket innebär att medlemmar i föreningen efter föranmälan till någon i styrelsen (se uppgifter under stadgar och styrelse) kan delta i mötena för att till exempel lämna förslag. 

Årsmöte
Årsmöte 2020, flyttat till hösten beroende av Coronapandemin, Tid och plats meddelas framöver.

Styrelse

Johnny Samuelsson,ordf. Tidigare. god man/sfv, högskoleadjunkt och företagare
Skåne

Tfn 070 4820410
E-post aej(at)telia.com

P-O Nygren, vice ordf. God man/sfv., f.d. yrkesofficer. 
Karlsborg-Hjo
Tfn 070 2372910
E-post perolof47nygren(at)gmail.com

Eva Wennberg, kassör. Tidigare god man/sfv. Verksamhetschef, terapeut. 
UpplandTfn 0174 40320, 073 8554499
E-post eva(at)bjorksta.se

Viveca Kittredge, god man, socionom, länsombud, förtroendevald revisor.
Södermanland
Tfn 072 3023578
E-post vivkit007(at)gmail.com

Ann-Helene Danielsson, god man/sfv, länsombud.
VästraGötaland
E-post annhelendanielsson(at)gmail.com
Tfn.0703166241

Börje Fors.Tidigare god man/sfv. Länsombud. Ingenjör och biståndsarbetare.
Kalmar län
E-post borje.forss(at)tembo.se
Tfn. 070 7737085

Karin Senter, ersättare, Doktorand Uppsala universitet. Stockholm
Stockholm
E-post karin.senter(at)stockholm.se
Tfn 0730 238493

Christina Hahre, ersättare, god man/sfv.
Västmanland
E-postcristinahahre(at)hotmail.com
Tfn. 0707890338

 
Barbara Thulin, ersättare, god man sfv/. Universitetslektor
Partille
E-post barbara.thulin(at)yahoo.se 
Tfn. 0709- 688 793

Adjungerad ledamot

Linn Öst Nori, advokat, innehavare av
Öst Nori Advokatbyrå AB

08 505 86542, 070 727 75 39
E-post info(at)ostnoriadvokatbyra.com




Rådgivning helgfria dagar. Obs oavsett bostadsort går det bra att kontakta alla länsombud.

Länsombud

Jönköpings län
Anna-Lena Ståhle
E-post 
annalena.st(at)telia.com
Tfn.070-581 88 35



Kalmar län
Börje Fors
E-post borje.forss(at)tembo.se
Tfn. 070 7737085


Stockholms län
Carina Bindzau
E-post carina(at)bindzau.net
Tfn.0707603517 

Länsombud

Uppsala län
Åke Engman
E-post 
ake.engman-(at)elia.com
Tfn. 0706824506


Västerbottens län
Ann-Sofie Gothnell 
E-post 
annsofie.gothnell(at)gmail.com
Tfn. 0705331995


Södermanlands län
Viveka Kitredge
E-post 
vivkit007(at)gmail.com
Tfn 0723023578


 

 

 

 

Länsombud

Hallands län
Eva Dahlstrand,
E-post 
eva.dahlstrand(at)hotmail.com
Tfn. 0739-85 56 01


Västmanlands län
Christina Hahre
E-post 
cristinahahre(at)hotmail.com
Tfn. 0707890338

 



Västernorrlands län

Ilva Edvinsson
Epost 
iedvinsson(at)gmail.com
Tfn. 0723109009


 

Länsombud

Skåne län
Lena Mårtensson
E-post
martenssonlena(at)gmail.com
Tfn. 0705 299799


Skåne län
Göran Dreveborn
E-post g
goran.dreveborn(at)outlook.com

Tfn.076 8237723


Västra Götalands län
Ann-Helene Danielsson
E-post 
annhelendanielsson(at)gmail.com
Tfn.0703166241


Västra Götalands län
Bitten Henricson
E-post bitten.henricso(at)gmail.com
Tfn.0739855814
Back to Top