Behövd  för en rättssäker mottagning och 
en viktig länk till det svenska samhället  

Lagstiftarens avsikt med en god mans ställning kan anses vara, att denne ska stå fri och oberoende och ha rätt och skyldighet att agera för barn och ungas bästa. Men de rättigheter och skyldigheter som följer uppdraget innebär inte en obegränsad handlingsfrihet. Inte heller att man står över tjänstemän inom myndigheter och förvaltningar och kan bortse från omständigheter som till exempel kostnader som kan uppkomma för olika åtgärder eller har en absolut vetorätt. 
Uppdraget och bestämmanderätten handlar snarare om rätten, att utifrån en helhetsperspektiv  bevaka att myndigheter, förvaltningar och organisationer gör vad som ålagts dem, att lagar och förordningar följs och att ensamkommande underåriga får den hjälp som kan behövas och sina rättigheter tillgodosedda Om så inte är fallet vidta de åtgärder som behövs.


Medlemskap 
Medlemsavgiften, 100 kr  för 2018-2019  löper från och med årsmötet den 26 maj 2018 till kommande årsmöte 2019. Den medlemsavgift du betalade under 2017 behöver således förnyas. Gör det nu då möjligheten att påverka förutsättningar och villkor för gode män och vårdnadshavare blir större ju fler vi är. Välkommen som medlem!

Medlem kan du bli om du är, har varit eller avser att bli god man för ensamkommande barn/unga, eller på annat sätt är engagerad i arbetet med dem. https://www.rgmv.se/medlemskap.html



Bättre förutsättningar för gode män och vårdnadshavare
RGMV:s verksamhet är inriktad på såväl övergripande principiella frågeställningar på nationell och internationell nivå som gode män och vårdnadshavares vardagliga bekymmer. 
Den huvudsakliga inriktningen är att medborgare som på ideell grund av solidaritet åtar sig uppdraget som god man och vårdnadshavare till ensamkommande underåriga får den utbildning och det stöd som kan behövas samt sådana villkor och förutsättningar att uppdraget kan utföras om lagstiftaren avsett. 
I syfte att åstadkomma detta samverkar och kommunicerar RGMV med humanitärt inriktade organisationer, departement, myndigheter, förvaltningar och gode män och vårdnadshavare.

En majoritet i RGMVs styrelse samt länsombud är aktiva gode män och särskilt förordnade vårdnadshavare, andra arbetar på boenden och som lärare för nyanlända. Samtliga arbetar för föreningen på ideell grund  med daglig rådgivning till gode män, information om uppdraget och aktuella händelser genom nyhetsbrev och e-post samt uppdatering av det  utbildningsmaterial föreningen utarbetat för överförmyndarmyndigheter i syfte att underlätta anordnandet av grund-och påbyggnads utbildningar för gode män och vårdnadshavare.

 



RGMV uppmärksammar

 

RGMV har uppfattningen att mottagningssystemet ska anpassas för att tillvarata barns/ungas kompetens. De förväntningar som finns på den unga och det ansvar som åligger henne eller honom måste tydliggöras. RGMV vill att:

-ett personligt mottagande sker från första stund med en god man närvarande vid registreringstillfället

-den ensamkommande får tydlig information om såväl rättigheter som skyldigheter

-att den utbildning som anordnas utgår från behov och förutsättningar. RGMV betonar särskilt vikten av tillgång till yrkes-/lärlingsutbildningar

-skolplikt ska gälla för alla ensamkommande även de som fyllt sexton år

RGMV menar att ensamkommande här ska särbehandlas i relation till dem som levt en längre tid i  Sverige och en obligatorisk samhällsutbildning med bland annat sexualundervisning och samlevnad, en typ av undervisning som många ensamkommande inte tidigare haft tillgång till, behöver bli ett obligatorium. RGMV välkomnar således de specifika satsningar, exempelvis från RFSU, som skett de senaste åren.


Asylprocessen påbörjas utan en god man och insyn

Under många år har asylprocessen rutinmässigt påbörjats utan en god man varit närvarande vid registreringstillfället då ensamkommande underåriga sökt asyl. Det har inneburit att sedan 2010 har omkring 60000  underåriga i en utsatt situation inte fått det stöd som kan ha behövts och att ingen bevakat deras rättigheter.  
Flertalet ensamkommande är i åldern sexton till arton år och är så pass vuxna att registreringen  i normalfallet inte är något problem och något särskilt stöd av en god man av den anledningen, utom i  det enskilda fallet, är nödvändig. Det huvudsakliga skälet till att en god man ska vara närvarande är att bistå vid ansökan om asyl och bekräfta denna, bevaka den underåriges rätt att välja  offentligt biträde och ombud  om det inte finns särskilda skäl mot det. Därutöver att utfärda en fullmakt för det offentliga biträdet som Migrationverket utser, om denne kan anses lämplig i ett barnärende. 

Då registreringen är en del av asylprocessen och det som framkommer vid registreringstillfället ligger till grund för den fortsatta utredningen är det viktigt ur ett rättssäkerhetsperspektiv, att en god man är närvarande och kan bevaka, att tillfälle ges för den sökande att redogöra för alla i sammanhanget väsentliga omständigheter. 


Jourhavande god man

Polisen på olika orter i landet rapporterar med eftertryck hur svårt (omöjligt) det är, att i samband med kritiska indikationer som otillbörlig exploatering, stölder, bråk, skadegörelse få kontakt med en väl fungerande god man. Det innebär att ungdomar som omhändertagits  förhörs utan en närvarande god man vilket står i strid med gällande bestämmelser.

Det finns enligt RGMV ett behov behov av att införa en samhällsfunktion med en jourhavande Jourhavande god man och föra in denna funktion under 112 rutinerna och att  samhället avsätter pengar för detta ändamål  som kan underlätta arbetet för såväl polis somsocialtjänst och ur ett rättssäkerhets perspektiv kan anses motiverat.
Ansvaret för att möjliggöra denna verksamhet bör åläggas länsstyrelsen


 En fristående myndighet/organisation

RGMV anser att det finns skäl för regeringen att överväga alternativ till det nuvarande systemet med överförmyndare, som inte fungerat tillfredsställande på tio år, för att säkerställa ett mottagande som är rättssäkert, ändamålsenligt och effektivt och förordar:  

-att en fristående myndighet/organisation direkt underställd Justitie departementet åläggs ansvaret för myndighetsutövningen. Denna myndighet/organisation skulle behandla ärenden som rör ensamkommande asylsökande barn/unga, och ansvara för förordnanden,  utbildning av gode män, entlediganden, samt boende för barn/unga.
-att tillsyner och kvalitetskontroller förstärks genom en ny myndighet där det civila samhället är representerat, vilken ersätter de sju länsstyrelser som idag har det övergripande tillsynsansvaret över överförmyndare/nämnd.
https://www.rgmv.se/9-rgmv/337-skrivelse-till-justitieminister-morgan-johansson-och-migrations.html

 

Lokala tolkningar och bristande samordning
Bristande samordning och samverkan får till följd att att landets 230 överförmyndare/nämnder agerar olika vad gäller frågan om entledigande av gode män då barn och unga fått PUT/TUT, avvisningsbeslut eller föräldrar kommit till Sverige.  

Bristande samordning och lokala tolkningar av lagar och förordningar innebär att i vissa kommuner får en god man får kvarstå, alternativt tills beslutet vunnit laga kraft, entledigas omedelbart, efter 3-4 månader, erbjudande att i stället bli kontaktperson och därtill flera andra varianter. Men samordning saknas även i andra frågor som till exempel boende under studietidenÄven här agerar kommunerna olika.

Var man bor ska självklart inte avgöra om barn och unga ska få behålla en god man, hur boendet ska ordnas  eller om barnkonventionens grundläggande principer efterföljs.

Därför är det bra att SKL nu  kommer med tydliga anvisningar till kommunerna. 


För övrigt är det Gode män Vårdnadshavare, RGMV uppfattning som framförts till regeringen för ett år sedan,  att förändringar är nödvändiga men det 
inte kan ske inom nuvarande system.  Därför finns det skäl för regeringen att överväga, att en fristående myndighet/organisation direkt underställd Justitiedepartementet åläggs ansvaret för myndighetsutövningen av ärenden som rör ensamkommande asylsökande barn/unga.

https://www.rgmv.se/9-rgmv/337-skrivelse-till-justitieminister-morgan-johansson-och-migrations.html


16 månaders väntan på ett avgörande - EU-domstolen granskar inte den så kallade gymnasielagen
"EU-domstolen kommer inte att granska den omstridda gymnasielagen som innebär att ensamkommande som fått nej på sin asylansökan kan få en ny möjlighet att stanna om de studerar. 

Det betyder att ingen juridisk instans kan stoppa lagen som trädde i kraft i juli i år, rapporterar Sveriges Radios Ekot.

Migrationsdomstolarna i Malmö och Stockholm underkände den omstridda lagen ganska omgående efter att den börjat gälla eftersom de ansåg att de sänkta kraven på identitetsbevis hos de ensamkommande inte går ihop med annan lagstiftning, eller att den är så oklar att den inte kan tillämpas. Frågan lyftes till Migrationsöverdomstolen men i väntan på besked begärde migrationsdomstolen i Göteborg att även EU-domstolen skulle komma med ett utlåtande. Men när Migrationsöverdomstolen förra veckan aviserade att lagen går att tillämpa beslöt Migrationsdomstolen i Göteborg att EU-begäran ska dras tillbaka eftersom ett besked från EU kan ta 15–16 månader." (Källa Nätverket godemän åt ensamkommande barn i GBG)

https://www.expressen.se/nyheter/eu-domstolen-granskar-inte-gymnasielagen/ 


Gode män entledigas felaktigt från uppdraget - ensamkommande utan hjälpAv information som SKL skickat till landets överförmyndare framgår att gode män har entledigas då ensamkommande barn/unga fått PUT eller TUT samt i de fall han/hon fått ett avvisningsbeslut trots att  lagstöd för att godmanskapet vid dessa tillfällen ska upphöra inte finns, 5 § lagen (2005:429) om god man för ensamkommande barn. 

Hur många felaktiga entledigande som gjorts saknas uppgifter om. Men  då ensamkommande har rätt till en ställföreträdare så länge det befinner sig i Sverige om det inte finns någon annan ställföreträdare som kan företräda dem  har de i förekommande fall inte fått den hjälp som kan ha behövts och inte heller någon som bevakat deras rättigheter. 
SKL 
uppmanar nu kommunerna att inte entlediga god man på grund av PUT/TUT eller avvisningsbeslut.  Gode män vårdnadshavare, RGMV instämmer självklart  och uppmanar dessutom  gode män att överklaga felaktiga beslut.

(Källa, Nyhetsbrev för överförmyndare aug.-sept. 2018)


Ansökan om uppehållstillstånd för gymnasiestudier ska vara hos Migrationsverket senast den 30 september kl. 23.59.

Det bästa är att mejla själva ansökan, uppger Iréne Sokolow på Migrationsverkets presstjänst. (på webben finns blankett som går att fylla i på skärmen samt mejladresser) "Därefter kan man alltid komplettera med handlingar som man skickar per post och de kan inkomma efter 30 september, bara själva ansökan landade hos oss innan den 1 oktober." (Migrationsverket 2018-09-28)

 


 

Fler ungdomar kan omfattas av den nya gymnasielagen

Migrationsverket har beslutat att ensamkommande underåriga som anlände till Sverige före den 24 november 2015, men som fick asylansökan registrerad hos Migrationsverket först efter detta datum, under vissa omständigheter kan omfattas av den nya gymnasielagen.
https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Pressrum/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv-2018/2018-09-05-Fler-ungdomar-kan-omfattas-av-nya-gymnasielagen.html

https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Skydd-och-asyl-i-Sverige/Uppehallstillstand-for-gymnasiestudier/Nya-gymnasielagen-1-juli-till-30-september.html

 


 

Efter Migrationsöverdomstolens besked: Migrationsverket har  börjat fatta beslut
Migrationsöverdomstolen meddelade den 2018-09-25 att den så kallade gymnasielagen får användas och Migrationsverket upphäver därmed beslutsstoppet som fattades i somras och fattar nu beslut med stöd av den sk gymnasielagen.

Sedan den 1 juli 2018 har totalt 10170 ansökningar kommit in till Migrationsverket. I juli inkom 7093 ansökningar, i augusti 1378 och fram till den 27 september 1699. 
Av dessa är 1256 avgjorda, 1113 har fått avslag och 43 bifall. Övriga 119 kan ha tagit tillbaka sin ansökan eller av andra skäl har ansökan inte handlagts.

 


 

Flest barn och unga från Marocko. Kortare handläggningstider

Fram till och med 2018-09-28 har under året 726 barn och unga registrerats som asylsökande av Migrationsverket varav 185 flickor.  Liksom tidigare kommer flertalet från Marocko 107, Syrien 99, Somalia 86, Eritrea 79 och Afghanistan 76. De allra flesta är i åldern 13-15 år 240 och 16-17, 373.

Handläggningstiden var i augusti  90 dagar och i september 68 dagar.

46 återvände självmant till hemlandet och 6 med tvång. Flertalet från Albanien 25 och Afghanistan 5.

Till första asylland överfördes  70 självmant och 2 med tvång. De allra flesta till Tyskland 29 och Danmark 8.

36 fick sin ålder uppskriven från under 18 år till över 18 år under september och sedan i januari 2017  i 9081 fall. (Källa Migrationsverket)

Talespersoner:

Johnny Samuelsson E-post: aej(at)telia.com  Mobil 0704 820410

P-O Nygren E-post: perolof47nygren(at)gmail.com Mobil 070 2372910     

RGMV E-post: inforgmv@telia.com 

Org.nr.8024665518 

Följ RGMV på sociala medier  på Twitter    RGMV på Youtube (under arb.)


Styrelsemöten hösten 2018, tisdagar 18.30-19.30 samt förslag till dagordning

21 augusti  Mottagandeutredningens förslag om Ankomstcenter för asylsökande 
 
18 september  
1.Ett nytt rättssäkert, ändamålsenligt och effektivt mottagande av ensamkommande asylsökande underåriga kräver förändringar men också  ett tydliggörande av god man-uppdraget. 
2.Samverkan med andra organisationer
3. Återvändande
4. Aktuella frågor

23oktober  
En fristående myndighet/organisation direkt underställd Justitie departementet åläggs ansvaret för myndighetsutövningen. Denna myndighet/organisation skulle behandla ärenden som rör ensamkommande asylsökande underåriga, ansvara för förordnanden,  entlediganden, utbildning av gode män och att villkor och förutsättningar är sådana att uppdraget kan utföras som lagstiftaren avsett, för barn och ungas bästa.
2. Aktuella frågor

20 november
 
1. Utbildning och fritid för ensamkommande barn och unga
2.Sverige använder eget boende för asylsökande i en grad som saknar motsvarighet i något jämförbart land. Under rätt förutsättningar kan eget boende vara positivt. I vissa kommuner har dock boendeformen lett till betydande sociala problem för enskilda och lokalsamhället.
3. Aktuella frågor

11 december
För att handläggningen inte ska fördröjas utan kunna påbörjas redan i ankomstcentret skulle barnet, enligt nuvarande ordning vad gäller företrädare, behöva få en god man direkt vid ankomsten. I en sådan ordning skulle barnet sedan behöva byta god man i samband med flytten till sin anvisningskommun.Ett alternativ är att barnet enbart företräds av det offentliga biträdet under asyl- och åldersutredningen i ankomstcentret
 .
2 Aktuella frågor

Styrelsemötena är öppna vilket innebär att medlemmar i föreningen efter föranmälan till någon i styrelsen (se uppgifter under stadgar och styrelse) kan delta i mötena för att till exempel lämna förslag.



Rådgivning helgfria dagar. Obs oavsett bostadsort går det bra att kontakta alla länsombud.

Länsombud

Blekinge län
Bengt Winnow
E-post 
bengan.winnow(at)gmail.com
Tfn. 0708553459


Jönköpings län
Anna-Lena Ståhle

E-post 
annalena.st(at)telia.com
Tfn.070-581 88 35

Annika Sehlstedt
E-post 
annika.sehlstedt(at)gmail.com
Tfn.0708 359673 


Kalmar län
Börje Fors
E-post borje.forss(at)tembo.se
Tfn. 070 7737085


 

Länsombud

Uppsala län
Åke Engman
E-post 
ake.engman-(at)elia.com
Tfn. 0706824506


Västerbottens län
Ann-Sofie Gothnell 
E-post 
annsofie.gothnell(at)gmail.com
Tfn. 0705331995


Södermanlands län
Viveka Kitredge
E-post 
vivkit007(at)gmail.com
Tfn 0723023578


 

 

 

 

Länsombud

Hallands län
Eva Dahlstrand,
E-post 
eva.dahlstrand(at)hotmail.com
Tfn. 0739-85 56 01


Västmanlands län
Christina Hahre
E-post 
cristinahahre(at)hotmail.com
Tfn. 0707890338


Värmlands län
Thore Jansson
E-post 
thore(at)futureconsulting.se
Tfn. 0701 904593


Västernorrlands län
Ilva Edvinsson
Epost 
iedvinsson(at)gmail.com
Tfn. 0723109009


 

Länsombud

Skåne län
Lena Mårtensson
E-post
martenssonlena(at)gmail.com
Tfn. 0705 299799


Skåne län
Göran Dreveborn
E-post 
goran.dreveborn(at)telia.com
Tfn.076 8237723


Västra Götalands län
Ann-Helene Danielsson
E-post 
annhelendanielsson(at)gmail.com
Tfn.0703166241


Stockholms län
Carina Bindzau
E-post 
carina(at)bindzau.net

Tfn.0707603517 

Back to Top