Behövd av ensamkommande underåriga, en viktig länk till det svenska samhället och en rättssäker mottagning

Lagstiftaren avsikt med en god mans ställning kan anses vara, att denne ska stå fri och oberoende och ha rätt och skyldighet att agera när det blir fel. Men de rättigheter och skyldigheter som följer uppdraget innebär inte en obegränsad handlingsfrihet. Inte heller att man står över tjänstemän inom myndigheter och förvaltningar och kan bortse från omständigheter som till exempel kostnader som kan uppkomma för olika åtgärder eller har en absolut vetorätt. 
Bestämmanderätten handlar snarare om rätten, att utifrån en helhetsperspektiv  bevaka att myndigheter, förvaltningar och organisationer gör vad som ålagts dem, att lagar och förordningar följs och att ensamkommande underåriga får den hjälp som kan behövas och sina rättigheter tillgodosedda Om så inte är fallet vidta de åtgärder som behövs.



Bättre förutsättningar för gode män och vårdnadshavare
RGMV:s verksamhet är inriktad på såväl övergripande principiella frågeställningar på nationell och internationell nivå som gode män och vårdnadshavares vardagliga bekymmer. 
Den huvudsakliga inriktningen är att medborgare som på ideell grund av solidaritet åtar sig uppdraget som god man och vårdnadshavare till ensamkommande underåriga får den utbildning och det stöd som kan behövas samt sådana villkor och förutsättningar att uppdraget kan utföras om lagstiftaren avsett. 
I syfte att åstadkomma detta samverkar och kommunicerar RGMV med humanitärt inriktade organisationer, departement, myndigheter, förvaltningar och gode män och vårdnadshavare.

En majoritet i RGMVs styrelse samt länsombud är aktiva gode män och särskilt förordnade vårdnadshavare, andra arbetar på boenden och som lärare för nyanlända. Samtliga arbetar för föreningen på ideell grund  med daglig rådgivning till gode män, information om uppdraget och aktuella händelser genom nyhetsbrev och e-post samt uppdatering av det  utbildningsmaterial föreningen utarbetat för överförmyndarmyndigheter i syfte att underlätta anordnandet av grund-och påbyggnads utbildningar för gode män och vårdnadshavare.



RGMV uppmärksammar



Orimligt lång väntan


Vissa av de tusentals asylsökande ungdomar som på grund av långa handläggningstider hunnit bli myndiga ska få tillfälliga uppehållstillstånd för studier på gymnasial nivå, föreslår regeringen i ett beslut i november 2017. Beslutet avser de som registrerats som asylsökande före den 24 november 2015, är underåriga  och väntat minst 15 månader på beslut. RGMV ser positivt på förslaget  då alla åtgärder som kan bidra till att vända den negativa utvecklingen med ungas psykiska ohälsa, kriminalitet och drogmissbruk bör prövas.  
Men det är orimligt att ungdomar som levt i ovisshet om sin framtid i över två år nu får vänta i ytterligare ett halvår då lagen, om den antas, beräknas träda i kraft först i början av sommaren 2018.
Regering och riksdag måste besluta att lagen ska träda i kraft snarast och förordna att de som kan komma att omfattas av de nya reglerna inte utvisas innan de getts möjlighet att ansöka om ett tillfälligt uppehållstillstånd för studier.
 


Asylprocessen påbörjas utan en god man och insyn

Under många år har asylprocessen rutinmässigt påbörjats utan en god man varit närvarande vid registreringstillfället då ensamkommande underåriga sökt asyl. Det har inneburit att sedan 2010 har omkring 60000  underåriga i en utsatt situation inte fått det stöd som kan ha behövts och att ingen bevakat har deras rättigheter. 

Flertalet ensamkommande är i åldern sexton till arton år och är så pass vuxna att registreringen  i normalfallet inte är något problem och något särskilt stöd av en god man av den anledningen, utom i  enskilda fall, nödvändig. Det huvudsakliga skälet till att en god man ska vara närvarande är att bistå vid ansökan om asyl och bekräfta denna, bevaka den underåriges rätt att välja ombud, utfärda en fullmakt för det offentliga biträdet som Migrationverket utser om denne besöms lämplig samt att tillfälle ges för den sökande att redogöra för alla i sammanhanget väsentliga omständigheter. 


Jourhavande god man

Polisen på olika orter i landet rapporterar med eftertryck hur svårt (omöjligt) det är, att i samband med kritiska indikationer som otillbörlig exploatering, stölder, bråk, skadegörelse få kontakt med en väl fungerande god man. Det innebär att ungdomar som omhändertagits  förhörs utan en närvarande god man vilket står i strid med gällande bestämmelser.

Det finns enligt RGMV ett behov behov av att införa en samhällsfunktion med en jourhavande Jourhavande god man och föra in denna funktion under 112 rutinerna och att  samhället avsätter pengar för detta ändamål  som kan underlätta arbetet för såväl polis somsocialtjänst och ur ett rättssäkerhets perspektiv kan anses motiverat.
Ansvaret för att möjliggöra denna verksamhet bör åläggas länsstyrelsen


 En fristående myndighet/organisation

RGMV anser att det finns skäl för regeringen att överväga alternativ till det nuvarande systemet med överförmyndare, som inte fungerat tillfredsställande på tio år, för att säkerställa ett mottagande som är rättssäkert, ändamålsenligt och effektivt och förordar:  

-att en fristående myndighet/organisation direkt underställd Justitie departementet åläggs ansvaret för myndighetsutövningen. Denna myndighet/organisation skulle behandla ärenden som rör ensamkommande asylsökande barn/unga, och ansvara för förordnanden,  utbildning av gode män, entlediganden, samt boende för barn/unga.
-att tillsyner och kvalitetskontroller förstärks genom en ny myndighet där det civila samhället är representerat, vilken ersätter de sju länsstyrelser som idag har det övergripande tillsynsansvaret över överförmyndare/nämnd.
https://www.rgmv.se/9-rgmv/337-skrivelse-till-justitieminister-morgan-johansson-och-migrations.html

 

Den offentliga förvaltningens arbete med att tillgängliggöra offentlig information

”Statskontoret har genomfört en samlad uppfölj­ning av den offentliga sektorns arbete med att tillgängliggöra handlingar för att andra ska kunna vidareutnyttja dem. Vår undersökning visar att arbetet på en övergripande nivå utvecklas långsamt.” (Statskontoret 2018-01-19)
http://www.statskontoret.se/nyheter/den-offentliga-forvaltningens-arbete-med-att-tillgangliggora-offentlig-information/

 

 


 

 

Riksrevisionen granskar regeringens styrning av länsstyrelserna
”Flera utredningar har pekat på problem kopplade till regeringens styrning av länsstyrelserna. Det handlar bland annat om svårigheter för länsstyrelserna att självständigt planera sin verksamhet och fullgöra sina många uppdrag samt bristande enhetlighet i myndighetsutövningen. Riksrevisionen granskar nu om regeringens styrning av de 21 länsstyrelserna är ändamålsenlig och lever upp till de krav som kan ställas på hur regeringen bör styra sina myndigheter.” (Riksrevisionen 2018-01-16)
https://www.riksrevisionen.se/sv/OM-RIKSREVISIONEN/Pressrum1/Nyheter1/20181/Riksrevisionen-granskar-regeringens-styrning-av-lansstyrelserna/

 

 


 

 

 

Ökad oro för brottslighet och minskat förtroende för rättsväsendet 2017, enligt Brå.

”Under 2017 minskade befolkningens förtroende för rättsväsendet, visar en sammanställning av resultat från Nationella trygghetsundersökningen (NTU), som Brottsförebyggande rådet (Brå) publicerade i dag den 16 januari. 55 procent, av befolkningen har stort förtroende för rättsväsendet som helhet, vilket är en minskning med 6 procentenheter från 2016. ” (Sveriges Advokatsamfund 2018-01-16)
https://www.advokatsamfundet.se/Nyhetsarkiv/2018/januari/minskat-fortroendet-for-rattsvasendet/
https://www.bra.se/nytt-fran-bra/arkiv/press/2018-01-16-oron-for-brottsligheten-okar.html

 

 


 


51 yrkespaket presenterade
"En kombination av gymnasiala kurser som ska svara mot de kompetenskrav som arbetsmarknaden ställer – det är ett yrkespaket.Tillsammans med olika branscher har Skolverket tagit fram 51 olika paket. De ska vara utformade så att eleverna ska kunna bli anställningsbara, eller vara en grund för kommande studier. Här är några: glastekniker, betongarbetare, takmontör, barnskötare, gästvärd, floristaspirant etc." (Skolledaren 2018-01-19)
http://www.skolledarna.se/globalassets/dokument/lista-yrkespaket.pdf



Ensamkommande underåriga 2017
Under 2017 registrerades 1336 ensamkommande underåriga från ett sjuttiotal länder som asylsökande i Sverige. Flertalet från Marocko 235, Afghanistan 222, Somalia 159, Syrien 159 och Etiopien 153.

Handläggningstiden var 2017 i snitt 570 dagar och antalet avgjorda ärenden 7588.

Sammantaget återvände 120 självmant till sina hemländer men fem med tvång.Till  Albanien återvände 55 självmant och fyra med tvång, till Afghanistan återvände 21 självmant och en med tvång och till Irak återvände 17 självmant. Till första asylland enligt Dublinförordningen återvände självmant 184. Flertalet till Tyskland 83, Danmark 26, Finland 18 och Frankrike 15.

2017 sökte 953 ensamkommande ungdomar uppehållstillstånd på grund av gymnasiestudier och hitintills under 2018, 28.



Statistik medicinska åldersbedömningar till och med 31 december 2017

• Antal beställningar angående medicinska åldersbedömningar från Migrationsverket: 10 701
• Antal rättsmedicinska utlåtandet om ålder som skickats till Migrationsverket: 9 617
• Av de rättsmedicinska utlåtanden som hittills är utfärdade, avser 337 asylsökande av kvinnligt kön och 9 280 asylsökande av manligt kön.
• Rättsmedicinalverket bedömer att i 8 007 ärenden talar utförd undersökning för att den undersökta är 18 år eller äldre (197 asylsökande av kvinnligt kön och 7 810 av manligt kön).
• Rättsmedicinalverket bedömer att i 119 ärenden talar utförd undersökning möjligen för att den undersökta är 18 år eller äldre (endast för asylsökande av kvinnligt kön, bland annat på grund av tidigare skelettmognad).
• Rättsmedicinalverket bedömer att i 1 425 ärenden talar utförd undersökning möjligen för att den undersökta är under 18 år (18 asylsökande av kvinnligt kön och 1 407 asylsökande av manligt kön).
• I 66 ärenden har någon bedömning av den undersökta personens ålder inte varit möjlig att göra eftersom visdomständer saknats och det inte varit möjligt att göra en magnetkameraundersökning av knäleden (3 asylsökande av kvinnligt kön och 63 asylsökande av manligt kön). (Rättsmedicinalverket 2018-01-10)


 



Viktigare lagar och förordningar inför årsskiftet 2017/2018
Under 2018 träder ett antal lagar och förordningar i kraft bland annat innebär: ökad undervisningstid i svenska för nyanlända elever samt rätt att fullfölja introduktionsutbildning vid flytt till en annan kommun, tydligare befogenheter för polisen när de verkställer beslut om avvisning eller utvisning och strängare straff mot vuxnas kontakter med barn i sexuellt syfte.
Dessutom en ny kommunallag ochinrätandet av ett nationellt centrum mot våldsbejakande extremism. 
http://www.regeringen.se/4b1153/contentassets/6f02b94326114314875647b4a17eac24/viktigare-lagar-och-forordningar-infor-arsskiftet-2017-2018.pdf

 


Regleringsbrev för 2018
Regleringsbrevet är regeringens viktigaste instrument för att operativt styra myndigheternas verksamhet och verkställa regeringens politik. Av regleringsbrevet för Migrationsverket budgetåret 2018 framgår att verket ska prioritera effektivare handläggningsprocesser.( Justitiedepartementet 2017-12-21)
https://www.esv.se/statsliggaren/

Talespersoner:

P-O Nygren E-post: perolof47nygren(at)gmail.com Mobil 070 2372910     Johnny Samuelsson E-post: aej(at)telia.com  Mobil 0704 820410

RGMV E-post: inforgmv@telia.com Org.nr.8024665518 

Följ RGMV på sociala medier   RGMV på Facebook     på Twitter    RGMV på Youtube (under arb.)

Styrrelsemöten 2018

10 Februari 2018 kl 10.00, 7 April 2018 kl 10:00, 9 Juni 2018 kl 10:00, 11 Augusti kl 10:00, 13 Oktober 2018 kl 10:00, 8 December 2018 kl 10:00



Rådgivning helgfria dagar

Länsombud

Blekinge län
Bengt Winnow
E-post 
bengan.winnow(at)gmail.com
Tfn. 0708553459


Dalarnas län
Birgitta Målar
E-post
birgittamalar(at)gmail.com
Tfn. 0709- 18 15 64


Jönköpings län
Anna-Lena Ståhle
E-post 
annalena.st(at)telia.com
Tfn.070-581 88 35

Annika Sehlstedt
E-post 
annika.sehlstedt(at)gmail.com
Tfn.0708 359673 


Kalmar län
Börje Fors
E-post borje.forss(at)tembo.se
Tfn. 070 7737085


 

Länsombud

Uppsala län
Åke Engman
E-post 
ake.engman-(at)elia.com
Tfn. 0706824506


Västerbottens län
Ann-Sofie Gothnell 
E-post 
annsofie.gothnell(at)gmail.com
Tfn. 0705331995


Södermanlands län
Viveka Kitredge
E-post 
vivkit007(at)gmail.com
Tfn 0723023578


Västernorrlands län
Gunilla Öhman
E-post 
gunilla.ohman(at)gmail.com
Tfn.070-6857684


 

 

 

 

Länsombud

Hallands län
Eva Dahlstrand,
E-post 
eva.dahlstrand(at)hotmail.com
Tfn. 0739-85 56 01


Västmanlands län
Christina Hahre
E-post 
cristinahahre(at)hotmail.com
Tfn. 0707890338


Värmlands län
Thore Jansson
E-post 
thore(at)futureconsulting.se
Tfn. 0701 904593


Västernorrlands län
Ilva Edvinsson
Epost 
iedvinsson(at)gmail.com
Tfn. 0723109009


 

Länsombud

Skåne län
Lena Mårtensson
E-post
martenssonlena(at)gmail.com
Tfn. 0705 299799


Skåne län
Göran Dreveborn
E-post 
goran.dreveborn(at)telia.com
Tfn.076 8237723


Västra Götalands län
Ann-Helene Danielsson
E-post 
annhelendanielsson(at)gmail.com
Tfn.0703166241


Stockholms län
Carina Bindzau
E-post 
carina(at)bindzau.net

Tfn.0707603517 

Back to Top